Printen

Food Future Event: hoe technologie de keten transformeert

Deventer, 1 februari 2017 15:11 | Maurice de Jong

Technologieën maken internationale voedselketens transparanter en verbeteren de traceerbaarheid. Op het VMT Food Future Event op 23 maart in Den Bosch (Nederland) vertellen partijen als Jumbo, het Amerikaanse Greenfence en het Consumer Goods Forum welke impact ze hebben en wat de voordelen zijn. Eén technologie die het voedsellandschap voorgoed kan veranderen is blockchain.

Blockchain is voor de hele wereld nog vrij nieuw, vertelt John Kalle van IT-bedrijf SolidForm aan VMT.

Een digitaal blockchainnetwerk wordt mogelijk gemaakt door software die met verspreide kopieën van databases werkt en wordt gebouwd op basis van toevoeging van informatie aan een gedeelde database. Eenmaal ingevoerd, is die informatie onveranderbaar, legt hij uit.

“Alle informatie en transacties worden op zo’n netwerk gedeeld met alle schakels in de keten, zonder dat hier één centrale partij zoals een bank aan te pas komt. Alles is gedecentraliseerd”, vult blockchainexpert Jacob Boersma van Deloitte aan.

Transacties blockchain

Onnodige tussenschakels of middlemen verdwijnen, waardoor de kosten omlaag kunnen, zegt Lan Ge. Zij is expert risicomanagement aan Wageningen University & Research (WUR). “Al die transacties moeten nu nog gecontroleerd worden door een trusted third party. In een blockchain kan iedere aangesloten partij de transactie zien en deze op basis van een algoritme verifiëren.”

Omdat iedere partij in de blockchain een transactie moet verifiëren en eenmaal ingevoerde informatie onveranderbaar is, is de technologie uitermate geschikt om voedselfraude tegen te gaan. Kortom, het voedselvertrouwen kan hierdoor toenemen én omdat alle bewegingen te volgen zijn, verhoogt dit de transparantie. De blockchaintechnologie mag dan nog in de kinderschoenen staan, voedingsbedrijven en supermarkten hebben deze al wel duidelijk in het vizier.

Nestlé

“We kunnen er nog niet zo veel over vertellen omdat we er nog geen standpunt over hebben ingenomen”, reageert woordvoerder Hugo Stienstra van Nestlé. “Maar uiteraard volgen we de laatste trends en ontwikkelingen.”

Ahold en FNLI

Ook Ahold zegt een nieuwe technologie als blockchain met interesse te volgen. Zegsvrouw Els van Dijk: “De eerste stap is dat we kijken welke toepassingen voor ons als supermarkt interessant kunnen zijn en wat ze toevoegen aan onze huidige systemen. Omdat we nog in een oriënterende fase zijn, vinden we het te vroeg om onze visie op de blockchaintechnologie te geven.”

Dat blockchain in de toekomst een rol gaat spelen in voedingsindustrie, staat buiten kijf, bevestigt woordvoerster Magreet Schijvens van de FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. “Het is iets waar de keten heel serieus naar zal kijken. Wat de impact is, kunnen we op dit moment nog niet zeggen.”

Data uitwisseling voedingsindustrie

Het Consumer Goods Forum, de netwerkorganisatie voor producenten van consumentengoederen, onderzoekt de mogelijkheden van nieuwe technologieën in de keten. Samen met technologiebedrijf IBM ontwikkelt de organisatie een serie leermodules over toepassingsmogelijkheden van blockchain in de voedingsketen.

Als blockchain het zakendoen en de efficiëntie in de keten verbetert, zal het een belangrijke prikkel voor bedrijven worden om mee te doen. En natuurlijk meer garanties op duurzaamheid, vertelt Rudy Hagedorn van het Consumer Goods Forum.

“Deze technologie maakt het mogelijk om data uit te wisselen tussen bedrijven die elkaar niet kennen. Het maakt transacties mogelijk in een onbetrouwbare omgeving.”

Food Future Event

Rudy Hagedorn is één van de sprekers op het Food Future Event dat plaatsvindt op 23 maart in Den Bosch. Hij zal tijdens de sessie ‘Technologie in de keten’ dieper ingaan op de mogelijkheden die blockchain biedt, neemt ook andere technologieën onder de loep. Veel van deze toepassingen kunnen nu al wereldwijd worden geïmplementeerd, aldus Hagedorn.

Ook hoofd kwaliteit Johan Hulleman van Jumbo zal zijn licht laten schijnen over nieuwe technologieën in de keten. Hoe gebruikt het familiebedrijf deze? En hoe zal hun visie hierdoor de komende jaren veranderen?

Greenfence uit VS

Het Amerikaanse open economie platform Greenfence zal ook op het Food Future Event aanwezig zijn. Topman Mitch Chait wil met zijn platform verbanden op het gebied van traceerbaarheid en transparantie leggen tussen de ketenpartners. Zou Greenfence net als Uber en Airbnb eerder deden in de taxi- en vrije tijdssector ook de voedingsindustrie voorgoed kunnen transformeren?

Meld u direct aan voor het Food Future Event op 23 maart!