Eerlijk (over) eten (update)

Locatie:  Van der Valk Hotel, Beveren
Tijd:  10.00 uur- 18.00 uur
Datum:  08 februari 2018 - 08 februari 2018

Header_Website_696x165_Non_Animated

Veel vertrouwen lijken consumenten niet te hebben in de voedingsindustrie, als je ziet wat er allemaal niet in de media verschijnt. Hun argwaan komt voornamelijk voort uit onwetendheid, voor hen zijn voedingsbedrijven immers een beetje een 'black box'. Daarom hebben Flanders’ FOOD en VMT Food de handen in elkaar geslagen om jullie wegwijs te maken in een eerlijk en transparant beleid, essentieel voor een toekomst met meer consumentenvertrouwen.

In dit informatief evenement willen we drie aspecten van deze thematiek aan bod laten komen:

  • Eerlijke communicatie (plenaire sessie): Eerlijk communiceren naar de consument is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want voeding is een delicaat onderwerp met vele aspecten. Hoe beginnen we eraan?
  • Eerlijke ingrediënten (parallelsessie): Wat natuurlijk is, is niet altijd duurzaam, maar daar zijn consumenten vaak niet van op de hoogte. Ze kijkend argwanend naar ggo's en synthetische biologie, maar is dat wel terecht?
  • Eerlijke keten (parallelsessie): Soms loopt het mis, door fouten, omstandigheden of fraude. Wat ook de oorzaak, de schuldige vinden is geen sinecure. Een transparanter systeem kan misschien niet altijd voorkomen, maar maakt het wel mogelijk om eerder in te grijpen en de schade te beperken.

Schrijf u in via de website van Flanders' Food


Programma
Plenair Eerlijke communicatie 
10:00 Eerlijk zijn over voeding: hoe doe je dat?
Charlotte De Backer, Universiteit Antwerpen
10.45 Wat verwachten consumenten? En hoe is daar een realistisch antwoord op te bieden?
Nicholas Courant, Fevia en Sigrid Lauryssen, Test Aankoop zoeken samen naar oplossingen
11.45 Openheid als onderdeel van het kwaliteitsmanagement
Kathleen Malfroy, AS4
12.30 Lunch
Parallel Eerlijke ingrediënten Eerlijke keten
13.30 Natuurlijk versus duurzaam versus synthetisch, hoe gaan consumenten om met de tegenstrijdigheid?
Charlotte Boone, Flanders’ FOOD
Filip Degreef, VUB
Data sharing en traceerbaarheid
Leontien Hasselman-Plugge, Supply Information Management
Volledige traceerbaarheid in de praktijk
Bedrijfscase
14:45 Pauze
15.15 De mogelijkheden van witte biotechnologie
Tim Devlamynck, BBEU
Hoe communiceren over beloftevolle maar omstreden ingrediënten?
Koen De Scheemaeker, NutriFyzics
Je kan de consument niet veranderen: kritischer omgaan met E-nummers
Trix van der Vleuten, Honig
Uitdagingen in communicatie met en door voedselveiligheidsinstanties
Katrien Stragier, FAVV
Eerlijk over een recall
Vik Vets, Carrefour België
Veerle Poppe, Colruyt Group
Plenair Afsluitende lezing
16.30 Leiden of misleiden? Verantwoorde marketing
Maggie Geuens, UGent
17.00 Receptie


Schrijf u in via de website van Flanders' Food

 

Profileren?
Wilt u uw bedrijf profileren tijdens de Studiedag Eerlijk (over) eten? Wellicht is een van onze sponsorpakketten interessant voor u.

Download de sponsorpakketten (PDF)