Belangrijke stap in de missie naar slaafvrije chocolade

Amsterdam (NL), 3 december 2018 19:45 | Yves De Groote

Tony’s Chocolonely, Albert Heijn en Barry Callebaut gaan een strategisch partnership aan om een einde te maken aan kinderarbeid en moderne slavernij in de chocolade-industrie. Samen zullen ze een nieuwe industriestandaard zetten en de druk verhogen op de gehele chocolade-industrie om structurele veranderingen te brengen om te werken naar een evenwichtiger verdeelde cacaoketen.

Met hun missie om chocolade 100% slaafvrij als norm te maken in chocolade, roept Tony’s Chocolonely sinds jaar en dag andere bedrijven op om hun voorbeeld van cacao-inkoop te volgen. Hun manier van werken is gebaseerd op directe relaties met cacaocoöperatieven, traceerbare cacao en een leefbaar inkomen voor cacaoboeren.

Transparantie

Het bedrijf deelt alle details van zijn transparante toeleveringsketen onder Tony’s Open Chain – een open-source platform waar chocoladebedrijven toegang hebben tot alle nodige expertise om zo de sociale problemen uit hun eigen toeleveringsketen te elimineren. Het platform bevat ook tools zoals Tony’s Beantracker en het Child Labour Monitoring and Remediation System dat geïmplementeerd werd bij alle Tony’s partnercoöperatieven.

Primeur voor AH

De Nederlandse retailer Albert Heijn is het eerste bedrijf dat gebruik zal maken van Tony’s Open Chain. Wereldleider Barry Callebaut heeft als chocoladeproducent deze samenwerking mogelijk gemaakt dankzij zijn expertise in het verwerken van de gesegregeerde cacao naar chocolade.

Gigantische stap

“Dit is een gigantische stap voor de chocolade-industrie en een belangrijke beweging naar duurzame chocolade als industriestandaard tegen 2025,” zegt Antoine de Saint-Affrique, CEO van Barry Callebaut. “Dit is een fantastische kans om zowel samen te werken met de grootste retailer van Nederland en met een bedrijf dat zo begaan is met zijn slaafvrije missie als Tony’s Chocolonely. We kijken ernaar uit dit succesverhaal nog groter te maken dankzij onze logistieke expertise.”

Samen meer impact

“Samen hebben we meer impact. Ik ben blij dat Albert Heijn en Barry Callebaut met ons in zee gaan op weg naar slaafvrije chocolade,” zegt Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer bij Tony’s Chocelonely. “We hebben er altijd naar gestreefd om een voorbeeld te zijn voor anderen en hen te inspireren. Vanaf vandaag is onze impact groter dan alleen onze eigen chocolade. We zijn er zeker van dat dit nog maar de eerste stap is op onze weg om de sector te veranderen. Samen maken we chocolade 100% slaafvrij.”