‘Belbeef. Gegarandeerd goed gesoigneerd’

Brussel, 27 januari 2016 07:44 | Yves De Groote

Belbeef vzw heeft een volledig certificeringssysteem voor Belgisch rundvlees uitgewerkt dat álle schakels van de Belgische rundvleesproductie omvat. Alle gemeenschappelijke eisen van de diverse afnemers, waaronder de grote retailers, zijn samengebracht. De promotie start op 1 februari met een nationale campagne.

‘Belbeef. Gegarandeerd goed gesoigneerd’. Met deze slogan trekt VLAM samen met de Waalse tegenhanger APAQ-W vanaf 1 februari de promotiecampagne ‘Guaranteed by Belbeef’ voor Belgisch rundvlees op gang. Een uniek project. De supermarktketens en zelfstandige slagers zetten mee hun schouders onder Belbeef. Het Belbeef-certificeringsysteem voor rundvlees is inmiddels in gebruik bij de retailers Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Lidl, Match en Spar.

'Guaranteed by Belbeef'

Belbeef garandeert een absolute transparantie en directe, onmiddellijke traceerbaarheid, zowel stroomop als -afwaarts. Vlees ‘Guaranteed by Belbeef’ is afkomstig van runderen die geboren en grootgebracht zijn bij Belgische veehouders, en via Belgische slachthuizen en groothandels werd verwerkt.

Eind van het Meritus-label

Sinds 1 juli 2013 garandeert het Generieke Lastenboek Rundvlees (GLR) de kwaliteit van Belgisch rundvlees. Het nieuwe lastenboek zorgt ervoor dat rundveehouders slechts aan één lastenboek moeten voldoen om te kunnen leveren aan verschillende warenhuisketens en slagers. Minder controles en meer efficiëntie dus. Deze evolutie betekent meteen ook het einde van het Meritus-label. 

Promotiecampagne

De nationale campagne wordt volledig gefinancierd door de sector zelf. De campagne zal te zien zijn vanaf 1 februari 2016 en dit zowel op tv, online als in de verkooppunten.