Belgapom: Recordgroei aardappelsector in 2018

Berlare, 31 maart 2019 09:14 | Yves De Groote

Belgische aardappelverwerking kende een recordgroei in 2018 en overschrijdt de kaap van de 5 miljoen ton verwerkte aardappelen. Voor 2019 staat de sector echter voor grote uitdagingen als gevolg van het slechte groeiseizoen 2018-2019.

De kaap van de 5 miljoen ton verwerkte aardappelen aankondigen is een absoluut nieuw record en nog opvallender is het feit dat het om de sterkste stijging op jaarbasis gaat sinds de jaren ’90. In 1990 werd zo’n 500.000 ton aardappelen verwerkt tot frieten, pureeproducten, chips of vlokken en granulaten. 28 jaar later kan Belgapom, de Belgische aardappelhandel en verwerking, een stijging met 1.000 % voorleggen.

Grootste exporteur diepvriesaardappelen

België is intussen de grootste exporteur ter wereld van diepvriesaardappelen en dit in meer dan 150 landen. De term ‘Belgian fries’ maakt intussen deel uit van het internationale voedingsimago van ons land, met zijn chocolade, bieren en frietjes. Maar gans de Belgische aardappelketen bouwde mee aan de groei : naast de landbouwers kenden ook de leveranciers van diensten en machines een opvallende groei. Steeds meer worden ook zij wereldspelers moet innovatieve producten en technologie. Het verbruik van aardappelen als grondstof steeg in 2018 met 11,6 %. Dit is veruit de sterkste stijging in de geschiedenis van deze nog relatief jonge tak van de Belgische voedingsindustrie.

Stijging tewerkstelling en duurzame groei

De tewerkstelling kent een opvallende groei met een stijging van 8 % t.o.v. 2017. Momenteel werken 4762 arbeiders en bedienden in deze toch sterk geautomatiseerde sector. De ‘duurzame groei’ van de Belgische aardappelverwerking is ook gegarandeerd, immers met bijna 311 miljoen Euro werd in 2018 opnieuw een record aan investeringen in de sector genoteerd.

Aanhoudende vraag

De redenen voor deze opvallende evolutie is vooreerst te vinden bij de aanhoudend groeiende vraag aan aardappelproducten op de wereldmarkt. De steeds groeiende middenklasse in Azië en Zuid-Amerika stimuleert de vraag naar convenience voedingsmiddelen, en de Belgische frietjes maken hiervan deel uit. De Belgische aardappelverwerkende industrie is gelokaliseerd in het hart van het Europese teeltgebied en kan gebruik maken van steeds meer professionele een uniek logistiek netwerk met vlakbij gelegen wereldhavens.

Promotie en uitbouw netwerk

Daarnaast investeren de Belgische verwerkingsbedrijven ook steeds meer in promotie en de uitbouw van hun commercieel netwerk. Ter illustratie de campagne in Zuidoost Azië i.s.m. VLAM en APAQ-W en de Europese Commissie, die het verhaal van de ‘Belgian fries, from the heart of Europe’ ook in dat deel van de wereld een grotere bekendheid heeft gegeven.