Hibiscus smaak van het jaar 2019

GĂ©neve, 24 december 2018 10:19 | Bo Maaskant

Gerelateerde berichten

De bloemsoort Hibiscus is door het Zwitserse Firmenich uitgeroepen tot smaak van het jaar voor 2019. De benoeming is gebaseerd op de groeiende aantrekkingskracht van consumenten op bloemen in voedsel en dranken.

Volgens Firmenich is het gebruik van hibiscus wereldwijd met driehonderd procent gestegen ten opzichte van 2012. Voornamelijk in producten als yoghurt, bier, thee en chocolade zit de bloem.

Bloem met veel voordelen

De bloem is erg leuk om te zien en daardoor erg populair om op Instagam te posten. Los van het uiterlijk heeft Hibiscus ook verschillende voordelen voor de gezondheid en wordt het al eeuwen gebruikt als medicijn.

Jeff Schmoyer, onderdirecteur van Global Consumer Insights bij Firmenich, gelooft dat de bloem de populariteit ook te danken heeft aan de leefstijl van de consument. Hibiscus is gezond en bevat amper suikers. Het product is daarom ideaal om bijvoorbeeld smaak te geven aan voedsel of dranken.

Gebruik Hibicus

Hibiscus wordt op dit moment vooral gebruikt in drankjes. Maar Firmenich geeft aan dat er veel meer met de bloem kan.

“Hibiscus is meer dan allen een bloemextract. De bloem heeft een sterk aroma met een fruitige smaak. Het heeft zelfs een lichte smaak van munt, aldus Fausto Cariles, Senior Firmenich Flavourist.

Hibiscus wordt ook veel gebruikt in de Mexicaanse keuken. Veel gerechten worden met de bloem bereid. Bijvoorbeeld enchiladas. Firmenich voorspelt dat veel chefs over de hel e wereld de bloem gaan gebruiken in hun recepten.

Nieuwsgierigheid

Firmenich zegt dat consumenten benieuwd zijn naar nieuwe dingen. Hibiscus is daar een schoolvoorbeeld van. Het is nieuw, niet erg ver van de comfortzone van consumenten en erg toegankelijk. Daarom ook is het de smaak van het jaar 2019.