Buitenshuisconsumptie vis neemt toe

Brussel, 8 juni 2018 09:50 | Yves De Groote

De Belgen aten in 2017 thuis gemiddeld 8 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt-inclusief vissalade), ofwel 99 euro. Dat is volgens VLAM 2% minder dan in 2016. Hierbij valt op dat categorie ‘verse bereidingen’ steeg met 12%, terwijl de verse, diepgevroren en gerookte producten minder gekocht werden. Verse vis werd 4% minder gekocht in volume en was 4% duurder. Vlamingen eten het meeste vis in België.

Binnen de korf vlees, vis en gevogelte hield vis goed stand met een aandeel van 14,8% in volume. Dit blijkt uit cijfers die het marktonderzoekbureau GfK België voor het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing opvolgt. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat zalm en kabeljauw samen goed blijven voor de helft van de verkoop van verse vis, waarbij het aandeel van kabeljauw groeit.

Visspeciaalzaak verliest marktaandeel

De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakt onder de 9%. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis en Noordzeevis belangrijker maar ook hier verliest dit kanaal terrein. DIS 1 bleef met 40,5% marktaandeel afgetekend marktleider, maar verliest terrein aan hard discount en buurtsupermarkt.

Stijgende visbestedingen maar dalend volume

In lijn met de licht stijgende voedingsbestedingen stegen de bestedingen van vis, week- en schaaldieren vorig jaar met 2%. Het gekochte volume van de viscategorie in België kromp de voorbije periode echter met 2%. Vooral diepgevroren schaal- en weekdieren en gerookte vis liepen terug. De verse bereidingen op basis van vis, schaal- en weekdieren daarentegen kenden wel een sterke volumegroei (+12%). Traiteurgerechten en slaatjes deden het dus goed.

In totaal kocht de Belg vorig jaar iets meer dan 8 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt-inclusief vissalade) voor een waarde van 99 euro. De helft van het volume van vis, week- en schaaldieren wordt als vers gekocht.

Vlaming grootste viseter

De Vlaming is de grootste viseter in België en koopt anderhalve kg vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal en 0,3 kg meer dan de Brusselaar. 94 gezinnen op 100 kochten vorig jaar vis, week- en schaaldieren en ze deden dit gemiddeld 19 keer of een halve keer minder dan het jaar voordien.

Kabeljauw populairst

Kabeljauw (foto) blijft de populairste vissoort, op de voet gevolgd door zalm. 45% van de Belgische gezinnen kochten vorig jaar verse kabeljauw. Op de tweede plaats volgt verse zalm met 40 kopers op 100. De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel stagneert. Zalm verloor terrein maar dit verlies werd gecompenseerd door de groei bij kabeljauw. De Noordzeevissen heilbot, zeebaars, tong, poon en roodbaars deden het beter in 2017 dan het jaar voordien. Exotische soorten zoals pangasius, tilapia en victoriabaars verliezen verder aan populariteit.

Thuisconsumptie is de norm maar buitenshuisconsumptie groeit

Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor de viscategorie. Twee derde van de visconsumptie vindt thuis of bij familie en vrienden plaats. Ruim een derde wordt buitenshuis geconsumeerd. Vooral de horeca wordt belangrijker als consumptieplaats. Het aandeel van dit kanaal in de visconsumptie steeg van 16 naar 21% in drie jaar tijd. Er zijn ook grote verschillen per soort. Zo zijn kabeljauw en zalm meer thuisproducten. Scampi’s en mosselen zijn dan weer typische restaurantproducten. In het algemeen worden vis, week- en schaaldieren relatief vaker buitenshuis geconsumeerd dan bijvoorbeeld vlees en kip. Dit alles blijkt uit de VLAM-consumptietracker, een onderzoek uitgevoerd door iVox in juni 2017.

Meer cijfers? 

Meer cijfers over Belgische vissector is te vinden op de websiite van VLAM