Consument vindt bio lekkerder en gezonder

Gent, 19 februari 2019 08:57 | Yves De Groote

Consumenten vinden producten lekkerder en gezonder wanneer ze een biolabel dragen, dan wanneer ze geen biolabel dragen. Dat melden onderzoekers van de UGent in het wetenschappelijke vaktijdschrift Food Research International. De onderzoekers waarschuwen voor overconsumptie en vragen aandacht van de beleidsmakers.

Op de vraag hoe lekker de testpersonen de producten vonden, scoorden de producten met het biolabel steevast hoger, met name 6 tot 10%, afhankelijk van het product. Volgens hen hadden de producten met biolabel meer smaak en aroma. De onderzoekers van UGent lieten meer dan 150 personen proeven van yoghurt, fruitsap en chips. Ze kregen telkens 2 versies van precies hetzelfde biologische product voorgeschoteld: één met biolabel, en één zonder.

Gelukkiger

De testpersonen verklaarden ook dat ze meer positieve gevoelens ervaarden bij het consumeren van de producten met een biolabel. Zo gaven ze aan dat ze zich gelukkiger voelden wanneer ze de yoghurt of chips met een biologisch label hadden gegeten.

Gezonder

Bovendien denken consumenten dat producten met een biolabel gezonder zijn dan die zonder biolabel. Consumenten schatten het aantal kilocalorieën van producten voorzien met een biolabel gemiddeld zo’n 15% lager in.

Aandacht voor beleidsmakers

“Dat is een aandachtspunt voor beleidsmakers”, merkt UGent-onderzoeker Joachim Schouteten op. “Producten met biolabel zijn niet noodzakelijk gezonder. We moeten vermijden dat biolabels andere eigenschappen van een voedingsproduct ten onrechte positief beïnvloeden.”

“Een onterechte gezondheidsperceptie kan leiden tot overconsumptie”, vult professor Hendrik Slabbinck van UGent aan. “Dat heeft nefaste gevolgen voor de gezondheid van de consument en voor de ecologische voetafdruk van onze voedingsgewoontes.”

Meer betalen

Wanneer een product een biolabel heeft, willen consumenten er ook graag tot 30% meer voor betalen. Professor Hendrik Slabbinck: “Dat lijkt goed nieuws voor de bio-producenten, maar de bereidheid om meer te betalen uit zich niet automatisch in daadwerkelijk gedrag. Hiervoor hebben consumenten vaak nog een extra duwtje in de rug nodig. Dat kan bijvoorbeeld door bio-producten een betere plaats in de winkelrekken te geven”.

Publicatie

De wetenschappelijke publicatie in het wetenschappelijke vaktijdschrift Food Research International is te vinden via deze link