Consumentenbond: ‘Fabrikanten gebruiken meer suiker dan nodig’

Den Haag (NL), 5 juli 2018 14:50 | Jorine van Knippenberg

Uit onderzoek van de Consumentenbond in Nederland blijkt dat vergelijkbare voedingsmiddelen grote verschillen vertonen in de hoeveelheid toegevoegde suikers. Volgens de consumentenorganisatie gebruikt een aantal fabrikanten nog altijd meer suiker dan nodig is.

Voor het onderzoek stelde de Consumentenbond een fictief dagmenu samen van supermarktproducten als branflakes, Snelle Jelle, drinkyoghurt, fruitdrank en Japanse zoutjes. Op basis van het samengestelde menu zou een consument tussen de 17 en 40 suikerklontjes binnenkrijgen, afhankelijk van de productkeuzes. Dit terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie het advies geeft van maximaal 12,5 klontjes per dag voor een vrouw en 15 klontjes per dag voor een man.

Kamerbrief

De Consumentenbond schreef een brief naar de Tweede Kamer waarin de bond stelt dat de overheid op moet treden voor suikerreductie. Hierin geeft zij aan dat gezien de grote verschillen in toegevoegde suikers tussen vergelijkbare producten er qua suikerreductie veel meer mogelijk is dan nu het geval is. Als voorbeeld in de brief wordt genoemd dat het dagmenu 111 gram suiker bevat, terwijl bij de keuze voor de producten met de minste suiker het totaal op 67 gram suiker uitkomt:  een suikerreductie van veertig procent. Volgens de Consumentenbond zijn argumenten van het bedrijfsleven dat productverbetering vanwege smaakgewenning of houdbaarheidsproblematiek langer moet duren daarom ook niet steekhoudend.

De Consumentenbond sluit zich aan bij het advies van de Commissie Criteria Productsamenstelling, dat aangeeft dat de overheid zelf de normen voor verlaging van suiker, vet en zout moet opstellen. In 2014 sloten de overheid en de industrie al het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met ditzelfde doel, maar tot nu toe hebben volgens de Consumentenbond alleen de groenteconserven- en de zuivelsector plannen ingediend voor suikerreductie. Andere sectoren brachten geen plan in, of verlegden de verantwoordelijkheid naar de consument, in plaats van hun eigen product te verbeteren.