De Vlaming zet zich schrap tegen verspilling

Brussel, 9 juli 2018 16:59 | Yves De Groote

De Vlaming zet zich, volgens VLAM, schrap tegen verspilling door minder grote hoeveelheden te kopen. Versheid, smaak en kwaliteit blijven de belangrijkste aankoopcriteria voor verse producten. Hij of zij geeft opvallend meer de voorkeur aan streek- en ambachtelijke producten. Pure ingrediënten en bioproducten zijn belangrijk.

Wanneer de Vlaming verse voeding koopt, dan controleert hij in de eerste plaats de kwaliteit, het smakelijk uitzicht en de versheid van de producten met zijn zintuigen. Ook prijs is belangrijk bij de aankoopkeuze. Vervolgens spelen factoren als voedselveiligheid en voedingsinfo een rol, zo blijkt uit een onderzoek dat iVox uitvoerde in juni in opdracht van VLAM bij 500 Vlaamse verantwoordelijken Voor Aankoop tussen 18 en 64 jaar.

Ethisch en ecologisch belangrijk

Ethische en ecologische afwegingen, die traditioneel lager in de rangschikking (zie afbeelding) staan bij de aankoopcriteria, wegen tegenwoordig zwaarder door. In vergelijking met 11 jaar geleden zijn dierenwelzijn maar vooral het land van herkomst en lokaal geproduceerd de belangrijkste stijgers.

Vlaming wil meer streekproducten kopen

In 2007 hechtte de Vlaming nog erg weinig belang aan de herkomst van versproducten. Vandaag speelt herkomst wel een duidelijkere rol. 44% van de Vlamingen vindt dit belangrijk, 10% meer dan in 2007. Bij de groep van Vlamingen die letten op de herkomst heerst een sterke voorkeur voor producten van eigen bodem.

Economie steunen

De Vlaamse consument koopt inlandse producten omdat hij hiermee de inlandse economie steunt, omdat hij het beter vindt voor het milieu, (vooral omwille van minder transport), en omdat hij inlandse producten vaak als verser en kwaliteitsvoller ervaart. Tot slot heeft de Vlaming meer vertrouwen in de controles die er gebeuren op producten van eigen bodem.

Minder voedsel verspillen

Opvallend is verder dat 65% van de Vlamingen verklaren vandaag minder voedsel te verspillen dan vroeger. Ze brengen dit bijvoorbeeld in de praktijk door minder grote hoeveelheden te kopen.

Wat brengt de toekomst?

iVox peilde ook naar de voornemens van de Vlaming. Hieruit blijkt dat ongeveer de helft van de Vlamingen meer ambachtelijke producten wil kopen, nog meer lokale producten wil kopen en rechtstreeks bij de boer wil kopen. De Vlaming is ook van plan meer te letten op de voedingswaarde van de producten, terug te grijpen naar pure ingrediënten en pure gerechten en vaker te kiezen voor biologische producten.

Foto: www.streekproduct.be