‘Evolved Nutrition Label’ in de prullenbak

Amsterdam, 22 november 2018 10:04 | Yves De Groote

Unilever, Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo en Mondelēz stoppen voorlopig met het doordrukken van hun eigen bedachte voedsellogo ‘Evolved Nutrition Label’ (ENL), meldt Food Watch.

De vijf grootste voedingsmiddelenbedrijven Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever wilden een eigen stoplichtsysteem introduceren op basis van portiegroottes en lobbyden daar in Brussel flink voor. Food Watch liet begin 2018 zien dat met de industrie-criteria van het ‘Evolved Nutrition Label’ zelfs Nutella bestaat geen enkel rood waarschuwingsteken zou krijgen bij toepassing van de criteria, terwijl de chocopasta uit meer dan 80% suiker en vet bestaat. Voor de duidelijkheid: de producent van Nutella (Ferrero) deed niet mee met het ENL- initiatief.

Geen vrijblijvendheid voor fabrikanten

Erkenning van één betrouwbaar voedingslabel op Europees niveau is volgens Food Watch noodzakelijk. Als dat niet gebeurt voelen de voedingsfabrikanten zich volgens de consumentenorganisatie niet verplicht om een voedingslabel te gebruiken. “In dat geval zullen voedingsproducenten van ongezonde producten ervoor kiezen consumenten niet te waarschuwen voor de grote hoeveelheden suiker, vet en zout in hun producten. Het is dus niet alleen belangrijk om een goed betrouwbaar label te kiezen, maar tevens om dit Europees erkend te krijgen. Zo moeten fabrikanten verplicht duidelijk maken hoe gezond hun producten wérkelijk zijn.”