Sterke toename herkenbaarheid van MSC en ASC

Brussel, 27 september 2018 12:11 | Yves De Groote

Steeds meer Belgische visconsumenten herkennen het MSC-keurmerk, in 2018 is dit 40% ten opzichte van 24 % in 2016. Hun vertrouwen in het logo lag op 66% ASC scoorde in hetzelfde onderzoek, 22 procent herkenning ten opzichte van 13 procent in 2016. Van 24 tot en met 30 september is het Bewuste Visweek.

Het voorbije decennium is het aanbod aan duurzame gecertificeerde vis in België sterk toegenomen. In 2007 was er nog geen enkel product met het MSC-keurmerk beschikbaar voor de consument, terwijl het er nu ruim 900 zijn. Ook de groei van producten met het ASC-keurmerk is groot; de eerste producten waren pas in 2013 te koop, maar inmiddels zijn er in bijna alle Belgische supermarkten producten te vinden. Dit in contrast tot horeca en catering waar slechts een klein percentage beschikbaar is. De supermarkten nemen op die manier het voortouw en geven consumenten de keuze: zij kunnen visserijen aanmoedigen om duurzamer te vissen en kunnen kwekerijen stimuleren om meer rekening te houden met natuur, milieu en werkomstandigheden.

Vraag leidt tot verduurzaming

Onder meer dankzij de aanhoudende vraag van supermarkten is de visserij op de Noordzeegarnaal op zoek gegaan naar erkenning van hun visserij tegen de MSC standaard. Daarin zijn zij in december 2017 in geslaagd en de (wilde) Noordzeegarnaal is nu MSC gecertificeerd. De verkoop van MSC-gecertificeerde tonijn is de voorbije vijf jaar verzesvoudigd in België. En ook de verkoop van ASC gecertificeerde garnalen groeit in België. Net als zalm is dit een belangrijk product uit aquacultuur. Sinds 19 september 2018 heeft ASC ook een standaard voor verantwoorde kweek van zeebaars, ook een geliefd product in België.

Invloed van consument door aankoop vis

Acht op tien Belgische consumenten weet dat het aankopen van vis met een MSC- of ASC-keurmerk overbevissing en schade aan het overige leven in zee en rivieren vermindert. 56 procent vindt het belangrijk dat de visproducten die zij aanschaft het MSC-keurmerk (voor wild gevangen vis) of ASC-keurmerk (voor kweekvis) draagt. 63 procent van Belgische consumenten die het MSC- of ASC-keurmerk kennen, koopt minimaal eens per maand vis met die keurmerken.

De Bewuste Visweek:

Tijdens de Bewuste Visweek, van 24 tot en met 30 september, is een jaarlijks wederkerende campagne van MSC, ASC en deelnemende supermarkten, cateraars, A-merken, vishandels en hun leveranciers, staat gecertificeerde vis centraal. Met de keuze voor MSC- en ASC-gecertificeerde vis, dragen consumenten bij aan gezonde oceanen, meren en rivieren met voldoende vis, schaal en schelpdieren voor nu en toekomstige generaties.