Supermarkten kiezen voor korte keten

Brussel, 3 augustus 2018 09:33 | Yves De Groote

Praktisch al het vers vlees dat supermarkten verkopen, wordt aangebracht door lokale en Belgische producenten. Ook voor groenten en fruit kiezen supermarkten steeds voor de korte keten. Dat blijkt uit cijfers van de handelsfederatie Comeos.

Niet minder dan 91% van het rundvlees, 92% van het kalfsvlees en maar liefst 97% van het varkensvlees dat de supermarkten in België verkopen, komt allemaal van Belgische producenten. Voor melk gaat het om 84%, voor eieren is dat meer dan 76%. Comeos verzamelde de cijfers bij de start van de landbouwbeurs van Libramont. Ook meer dan 64% van de groenten die in de supermarkten verkocht worden, is in België geteeld. Bij appelen is dat 55%, bij peren is dat zelfs 86%. De handelssector wil verder gaan op de ingeslagen weg. 

Intensere samenwerking lokale producenten

Dominique Michel, ceo van Comeos “Sinds een paar jaar hebben de supermarkten de samenwerking met lokale producenten geïntensifieerd en dat werpt duidelijk vruchten af. Iedereen wint daarbij: de consumenten want zij willen vooral lokale en kwaliteitsvolle producten. Maar ook de producenten in België zijn tevreden want zij hebben voldoende afzetmogelijkheden bij onze supermarkten. En voor het milieu is het ook een goede zaak omdat de producten minder ver moeten getransporteerd worden.” 

Foto: www.lekkervanbijons.be