Thijs Ettema nieuwe hoogleraar Microbiologie Wageningen University

Wageningen, 21 januari 2019 15:32 | Bo Maaskant

Gerelateerde berichten

De raad van bestuur van Wageningen University & Research heeft dr. Thijs Ettema benoemd tot hoogleraar Microbiologie. Hij volgt prof. Willem M. de Vos op. De Vos werd onlangs benoemd tot distinguished professor.

De benoeming geldt al vanaf 1 januari 2019.

Vanaf begin januari geeft Ettema leiding aan vier werkgroepen binnen de leerstoelgroep Microbiologie. De Vos blijft als distinguished professor wel verbonden aan de leerstoel. Zijn onderzoek wordt ingebed in twee van de werkgroepen.

Ontdekker van micro-organisme

Ettema was eerder universitair hoofddocent in de moleculaire evolutie aan de Uppsala University. In zijn onderzoek concentreerde hij zich op het in kaart brengen van de grote verscheidenheid aan micro-organismen en hun evolutie, met speciale aandacht voor het ontstaan van complex cellulair leven.

Door gebruik te maken van moderne genomicsstrategieën, zoals metagenomics en single cell genomics, heeft Thijs Ettema talloze nieuwe micro-organismen ontdekt, waaronder de zogenaamde ‘Asgard archaea’ - micro-organismen die afstammen van de voorouder waaruit ook complexe levensvormen als planten, dieren en schimmels zijn ontstaan.