Trending in food 2019: Meer data in de keten delen

, 14 december 2018 11:00 | Redactie VMT Food

Reinout de Ruiter, Cegeka: ‘De hele keten heeft baat bij betere voorspellingen’. Retailers, fabrikanten én agrarische bedrijven hebben er voordeel bij om meer data met elkaar te delen. “Zo kun je betere voorspellingen doen over het verwachte aanbod van je grondstoffen en de verwachte vraag vanuit de consument. Wij noemen dit de ‘digital feedbackloop’”, zegt Reinout de Ruiter. “Met ‘lerende’ data kun je agrarische toeleveranciers zelfs helpen om een hogere opbrengst en meer kwaliteit te realiseren.”

Het uitwisselen van data over voorraadbeheer tussen retailers en fabrikanten is zeker niet nieuw. Vanuit het concept VMI (Vendor Managed Inventory, red.) beheren veel fabrikanten al de voorraadniveaus in het magazijn van hun klanten. Ze zien hoeveel producten de retailer uit zijn centrale magazijn haalt en vullen de voorraad aan. “Dankzij het VMI-concept hebben fabrikanten al een beter zicht op het verbruik”, zegt Stijn Geeroms, salesmanager bij Cegeka Business Solutions België. “Daarmee hebben ze al meer controle op de supply chain. De volgende stap is het streven naar meer nauwkeurigheid. Dit bereik je door dieper in de keten verkoopdata over producten met elkaar te delen.” Reinout de Ruiter, salesmanager bij Cegeka Business Solutions Nederland: “We zien dat het zowel voor de fabrikanten als voor de retailers interessant is om verkoopdata over de werkelijke verkoopcijfers in de winkels met elkaar te delen. Zo zijn ze beter in staat om exact de hoeveelheid producten te leveren die nodig is.”

Kunnen jullie uitleggen wat de toegevoegde waarde is van het delen van verkoopdata?

Geeroms: “Door data uit te wisselen over de verkoopcijfers in de winkels zit je in de eerste plaats korter op de bal. Je kunt het zien als Vitamine Data. Nu zie je als fabrikant alleen dat de retailer jouw product uit het centrale magazijn haalt. Maar worden die producten ook daadwerkelijk verkocht? En in welke hoeveelheden? Op welk moment van de dag en op welke dagen van de week? En in welke regio? Door deze data sneller beschikbaar te hebben, kun je hier eerder op anticiperen. Bovendien kun je hier patronen uit halen waardoor je een betere voorspelling kunt doen over de verwachte vraag in de toekomst. Je kunt de data koppelen aan andere relevante parameters, zoals het weer of het speelschema van het WK Voetbal. Sommige producten lopen beter tijdens een sportevenement of als de temperatuur stijgt. Door deze gegevens in één systeem samen te brengen, kun je een een verwachte piek in vraag en dus in de omzet beter voorspellen. Dit helpt fabrikanten om met meer nauwkeurigheid exact de producten te leveren die nodig zijn.” Geeroms vervolgt: “Voor retailers heeft dit als voordeel dat ze niet te veel producten op voorraad hebben, waardoor de opslagkosten lager worden. Ook zullen ze zeker niet te weinig voorraad hebben en dus ook geen risico lopen op out-of-stock. Het voordeel voor fabrikanten is dat ze beter in staat zijn een goede productieplanning te maken. Dankzij de uitwisseling van data krijg je een ‘lerende’ en slimmere supply chain, waarbij de verschillende partijen efficiënter werken en minder verspillen. Het creëert een digital feedbackloop waar iedereen de vruchten van plukt.”

Een andere mogelijkheid is het uitwisselen van data tussen de fabrikanten en de agrarische toeleveranciers. Welke voordelen heeft dat?

“Agrarische grondstoffen variëren vaak in kwaliteit en kwantiteit. Door de juiste parameters te meten bij de toeleverancier kun je een goede voorspelling doen over de hoeveelheid en de kwaliteit van de grondstoffen die je kunt verwachten”, zegt De Ruiter. Hij vervolgt: “Het mooie van deze koppeling is, dat je hiermee exact gaat zien welke invloed deze parameters hebben op de kwaliteit van de producten en de opbrengst van het land. Deze informatie is ook waardevol voor de agrarische ondernemers zelf. Fabrikanten kunnen op die manier als dienstverlener optreden, door deze data terug te geven aan je toeleveranciers. Zo zien zij beter wat zij kunnen doen om de opbrengst of de kwaliteit van de producten te verhogen; door te werken met drones, sensoren en GPS-gestuurde zaaimachines weten toeleveranciers het grondstof- en pesticidegebruik te verlagen. Hier zie je weer het voordeel van de digital feedbackloop. De supply chain leert en wordt slimmer door de uitwisseling van data. En met de conclusies uit de data zijn landbouwers beter in staat de kwaliteit constant hoog te houden of te verbeteren.”

Welke kansen zien jullie voor het uitwisselen van data in de toekomst?

“We zien dat de consument steeds meer ‘honger’ krijgt naar data uit de keten. Nu worden verschillende groenten en fruit nog geteeld in tropische oorden en met een vliegtuig naar Europa getransporteerd. Dit zorgt voor een enorm hoge CO2-footprint. Er komt een tijd dat de consument dit niet meer pikt. Ook overheden zullen steeds meer maatregelen nemen om de productie en verkoop van producten met een hoge CO2-footprint te ontmoedigen”, zegt Geeroms. “Daardoor komt er meer behoefte naar producten met een lokale keten. Mooie marketingverhalen volstaan dan niet meer”, voorspelt de salesmanager. “Consumenten willen bijvoorbeeld na het scannen van een label precies zien wat er met hun producten is gebeurd. Zijn er bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen gebruikt? En wat is de CO2-footprint? Het lukt je alleen maar om die informatie snel te leveren als je met een geautomatiseerde track-and-trace werkt die via een betrouwbaar en schaalbaar platform beschikbaar wordt gemaakt. Kortom, het draait allemaal om de intelligente beschikbaarheid van data. Dit bereik je met kortere, slimmer ingerichte ketens. En met de digital feedbackloop krijg je bovendien het lerende effect in de hele supply chain. Daar haalt de hele keten een strategisch voordeel uit.”

www.cegeka.com

NB: Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT Food van dit jaar. De serie bestaat uit een aantal gesponsorde interviews over huidige en toekomstige trends in de markt met partijen die actief zijn binnen de voedingsindustrie.