Volgende maand uitreiking Factory of the Future Awards 2018

Antwerpen, 8 januari 2018 17:08 | Yves De Groote

De vierde editie van de Factory of the Future Awards in België is op 6 februari 2018 in BluePoint Antwerpen. Deelname aan de editie 2017 was voor winnaar ingrediëntenbedrijf Rousselot allereerst gedreven door interesse in hoe goed het bedrijf op weg is.

Via het traject naar de Factory of the Future award 2017 werd voor het ingrediëntenbedrijf Rousselot ook duidelijk welke strategische keuzes nog gemaakt moeten worden. “Voor ons is het een vorm van benchmarken, niet binnen onze internationale groep, maar op Belgisch niveau tussen bedrijven uit diverse sectoren”, zegt productiemanager Pieter Soete in VMT Food 2, vorig jaar.

7 Transformaties

“We wilden in de eerste plaats in kaart brengen waar we staan, wat beter kan en welk traject we nog moeten afleggen voor verdere verbeteringen op de 7 transformaties: in het bijzonder met betrekking tot 1. ‘state-of-the-art’ productietechnologie; 2. de digitale fabriek; 3. ‘human centered’ productie (duurzaam inzetten van personeel); 4. de genetwerkte fabriek en 5. ecologische productie”, verduidelijkt Soete. Het bedrijf scoorde, net als voor de beide andere transformaties, 4 op 5; een score die ze ook moest halen om de prijs te winnen!

Andere meerwaarden

Gevraagd naar andere meerwaarden van deelname aan de Factory of the Future wedstrijd in België, noemt De Soete als eerste de interne denkoefeningen voor invullen van het complete dossier. Waar het uiteindelijk om gaat, zijn de concrete realisaties in het kader van de zeven transformaties. Natuurlijk verschilt het succes van de projecten en kunnen de nodige lessen getrokken worden.

Voorbeelden

Voorbeelden? Bij personeelsmanagement in de productie is het afwegen tussen de inzetbaarheid van specialisten en polyvalente medewerkers in de productie. Polyvalente medewerkers volstaan, zolang de productie binnen de kwaliteitsgrenzen blijft. Alleen specialisten slagen erin om incidentele events tijdig te signaleren, zodat de productie binnen de grenzen blijft en de productie niet stil gelegd moet worden. Bij de vergaande digitalisering gaat het er nu om de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste medewerker te brengen.

Andere meerwaarden zijn volgens Soete de trots van de medewerkers, maar ook de uitstraling van het bedrijf naar alle stakeholders. “En de aantrekkelijkheid als werkgever voor werkzoekenden.”