nieuws

Textuur steeds vaker gebruikt als onderscheidende claim

Algemeen

Textuur steeds vaker gebruikt als onderscheidende claim

“Texture is the new flavour”, zo vertelde Dulce Paredes van aromabedrijf Takasago tijdens het minisymposium over textuur op de 75e editie van IFT Food Expo in New Orleans. VMT is deze week in de VS om de IFT-meeting bij te wonen.

De textuur van voeding heeft zich ontwikkeld tot een zeer belangrijk aspect bij de formulering en ontwikkeling van nieuwe voedingsmiddelen. Aldus Dulce Paredes tijdens IFT Food Expo in New Orleans. Paredes wijst op data van Innova Market Insights waaruit blijkt dat het aantal textuurclaims groeiende is. Zelfs dranken adverteren met textuurclaims zoals een velvety texture bij melk.

Mouth Behaviour

Melissa Jeltema van de Understanding & Insight Group (U&I) sprak tijdens het symposium over de laatste resultaten van het zelf ontwikkelde Mouth Behaviour model. Dit model verdeelt consumenten in vier groepen op basis van de voorkeur voor een bepaalde textuur in de mond.

De vier groepen zijn:

  • crunchers (voorkeur voor harde voedingsmiddelen die ze kunnen kauwen, houden van geluid)
  • chewers (voorkeur voor kauwbare voedingsmiddelen, zoals rozijnen)
  • smooshers (gebruiken hun tong voor het bewerken van voedingsmiddelen)
  • suckers (zuigen graag op voedingsmiddelen)

Cornflakes

In 2013 heeft U&I samen met Takasago een visuele tool gebruikt om drie hypotheses over mouth behaviour in meer dan 15 landen te testen. Uit deze testen blijkt onder andere dat mensen hun voedsel zodanig manipuleren om voedsel geschikt te maken voor hun specifieke mouth behaviour. Zo blijkt dat suckers cornflakes lang in melk laten weken voordat ze het eten. Chrunchers voegen graag noten toe aan hun yoghurt.

Volgens Jeltema biedt dit model aanknopingspunten voor productontwikkelaars en marketeers bij de ontwikkeling van nieuwe producten.

Textuur ontwikkelend vakgebied

Dit onderwerp staat beschreven in een dit jaar verschenen boek: Food Texture Design and Optimization. www.wiley.com/go/foodtexturedesign Dit boek bevat daarnaast ook case studies van kaas, ijs, glutenvrije en vetarme producten, waar behoud van een goede textuur belangrijk is.

Volgens de sprekers op het symposium zal het vakgebied van textuur zich in de toekomst onder andere focussen op verzadiging, voeding voor ouderen en voor kinderen en robotica en op het gebruik van computertools voor de analyse.

Geen verlies van textuur

Bedrijven presenteren in New Orleans op de gelijktijdig gehouden vakbeurs van IFT Food Expo ingrediënten om een goede textuur te behouden in producten met minder suiker, minder vet of zout. Een daarvan is Ingredion, die ook meewerkte aan het bovengenoemde boek over textuur en productontwikkeling.

Ingredion brengt bijvoorbeeld het Dolcerra systeem voor dranken en roomijs. Dit systeem bestaat uit stevia, zetmeel en calcium afkomstig van zeewier. Daardoor is het mogelijk om minder suiker toe te voegen zonder textuur te verliezen.

Lees verder op VMTonline:

Voldoende zeewier als grondstof voor textuuringrediënten

Reageer op dit artikel