nieuws

Ingenieurs leren innoverend ondernemen

Algemeen

Ingenieurs leren innoverend ondernemen

In september gaan de ingenieursfaculteiten van de vijf Vlaamse universiteiten van start met een postgraduaatsopleiding ‘Innoverend Ondernemen voor ingenieurs’. De studenten krijgen de kans om de kennis die ze tijdens hun opleiding ingenieurswetenschappen opdeden om te zetten in de praktijk. Zo willen de universiteiten innovatie in Vlaanderen stimuleren.

Het postgraduaat ‘Innoverend Ondernemen voor ingenieurs’, aan onder meer KULeuven en UGent, bestaat uit 60 studiepunten, waarvan 40 studiepunten besteed worden aan de praktijk. Dit kan op drie manieren: via een project in een bedrijf, via een teamproject of via een eigen businessplan. Concreet betekent dit dat de student gemiddeld 3 dagen per week met zijn project bezig is. De resterende 20 studiepunten kan de student zelf invullen via vakken rond onder andere innovatie, ondernemen of management. Zowel de projecten als het aanbod aan vakken hebben een expliciete focus op innovatie, ontwikkeling en realisatie.

Bedrijfsleven enthousiast

Het postgraduaat wordt ook in het bedrijfsleven enthousiast onthaald. De studenten nemen heel wat nieuwe kennis en inzichten mee naar het bedrijf en het bedrijf kan als eerste nieuw talent spotten. Voor het komend academiejaar biedt het bedrijfsleven alles samen 90 stageplaatsen aan. Patrice Borgonjon van Procter & Gamble: “Na het innovatieproject kennen we de capaciteiten van de student en zal hij of zij dus sneller kunnen doorgroeien. Bovendien is de student gebeten door de innovatie-microbe, dat vinden bedrijven belangrijk.”

IWT steun

Het postgraduaat wordt mogelijk gemaakt met financiële steun van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). Daardoor betaalt de student voor het postgraduaat niet meer inschrijvingsgeld dan voor een gewone masteropleiding.

Reageer op dit artikel