nieuws

Retail webshops kiezen voor trustbox voor voedingsinformatie

Algemeen

Retail webshops kiezen voor trustbox voor voedingsinformatie

De Europese verordening EU 1169/2011 verplicht bedrijven actief in de voedingssector om tegen 13 december 2014 ook in orde te zijn met productinformatie voor consumenten die online aankopen doen. Grote Belgische retailers kozen al voor trustbox.

De productinformatie die consumenten terugvinden bij het aanklikken van een product op een web shop is vaak beperkt, onvolledig of onbetrouwbaar. Momenteel vindt de consument voor de meeste producten onvoldoende informatie over allergenen, nutritionele data, ingrediënten, claims, etc. Bovendien kan voor een producent of een distributeur onjuiste informatie leiden tot kosten, ontregelde logistiek en verlies aan merkimago bij klanten en bij de consument.

Het GS1 recept: trustbox

Het digitaal beschikbaar stellen van etiketinformatie is echter niet eenvoudig en is een gedeelde verantwoordelijkheid van fabrikant en retailer. Alle verplichte etiketinformatie moet gedigitaliseerd worden. Om te vermijden dat de betrokken partijen deze informatie in verschillende formaten zouden aanvragen bij hun leveranciers, ontwikkelde GS1 Belgium & Luxembourg een gratis standaard oplossing: trustbox.

Carrefour, Colruyt, ….

Via dit platform kunnen retailers en web shops op een efficiënte manier voldoen aan de EU verordening en merkeigenaars behouden de controle over de informatie die de consument te zien krijgt. Bovendien kan de consument 100% vertrouwen op de informatie die hij/zij te zien krijgt op websites en applicaties. Onder andere Carrefour, maar Delhaize, Colruyt, Makro Metro C&C, Cactus, Deli XL, Solucious, en Java beslisten reeds om de productgegevens via trustbox te ontvangen.

Campagne

Om de betrokken bedrijven te wijzen op hun verantwoordelijkheid, is GS1 Belgium & Luxembourg gestart met een uitgebreide communicatiecampagne die wijst op het belang van juiste data én op het feit dat de tijd dringt. Zo ontvingen marketing-, product- en logistieke managers een postmailing met een doos waarvan de inhoud niet klopt met de etiketinformatie, loopt momenteel een uitgebreide e-mail sensibilisatiecampagne met video, en verschijnen advertenties en reportages in diverse media.

Reageer op dit artikel