nieuws

25 jarige Max Havelaar wordt Fairtrade Belgium

Algemeen

25 jarige Max Havelaar wordt Fairtrade Belgium

Max Havelaar viert zijn 25ste verjaardag met een naamsverandering in Fairtrade Belgium. Hiermee wil het succesvolle Fairtrade keurmerk zijn aanwezigheid in de winkelrekken verder laten stijgen en een groter publiek bereiken.

“Fairtrade is fier op zijn realisaties. Het staat vandaag voor een jaarlijkse goederenstroom ter waarde van 5 miljard euro. Anderhalf miljoen boeren uit 70 landen leveren grondstoffen voor meer dan 27.000 verschillende producten. Deze worden verdeeld door organisaties zoals Ethiquable, door toonaangevende supermarktketens zoals Colruyt, Delhaize of Carrefour, maar ook steeds meer door kleinere winkels en speciaalzaken”, aldus Lily Deforce, directeur Fairtrade Belgium.

Versnelling hoger schakelen

Grote multinationals zoals Unilever, Starbucks en Nestlé en kleinere KMO’s laten hun producten certificeren met het Fairtrade label. “We kijken na 25 jaar terug op een fraai palmares. Maar om de Fairtrade stempel haar volledige impact te laten hebben in het Zuiden moeten we een versnelling hoger schakelen en een groter publiek bereiken zonder te tornen aan de integriteit van het keurmerk. Dit is de kern van onze strategie in de toekomst”, verwoord de Fairtrade-directeur.

Al winkelend de wereld veranderen

In België kent 78% van de consumenten het Fairtrade label en koopt 48% jaarlijks één of meer van de 1.600 Fairtrade producten die in de winkelrekken aangeboden worden. Jaarlijks worden voor bijna 100 miljoen euro aan Fairtrade producten in ons land gekocht. Het vertrouwen in het Fairtrade keurmerk is dan ook zeer groot (93%).Jaarlijks wordt per consument gemiddeld 21,4€ besteed aan Fairtrade producten. De consument vindt duurzaamheid belangrijk, maar wordt op hetzelfde moment gedreven door prijs en verwacht dat de leverancier instaat voor een duurzaam aanbod zodat hij zelf niet de keuze moet maken.

Keurmerk Fairtrade Belgium

Om deze positieve trend te versterken verandert Max Havelaar naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de organisatie en het keurmerk haar naam in Fairtrade Belgium.

“Zo sluiten we beter aan bij onze zusterorganisaties in andere landen. Het internationale Fairtrade label wint hierdoor aan herkenbaarheid. Dit is nodig op onze geglobaliseerde wereldmarkten en het brengt ons dichter bij onze producenten die de naam Fairtrade beter kennen. Met de nieuwe naam creëren we ook meer duidelijkheid naar de consument. In ons land wordt Max Havelaar immers ten onrechte nog door veel mensen geassocieerd met een koffiemerk. Uit onderzoek blijkt dat de naam Fairtrade Belgium beter de lading dekt van waar we voor staan dan Max Havelaar”, aldus Lily Deforce.

Sleutel bij bedrijven

Fairtrade Belgium wil de samenwerkingsverbanden met retailketens en -winkels en met de producenten van voeding en andere producten verder versterken. Zij hebben meer dan ooit de sleutel tot succes in handen. Voor steeds meer bedrijven maakt een duurzaamheidsstrategie immers deel uit van hun DNA. Dit creëert nieuwe opportuniteiten van samenwerking.

“Uit onze ervaring blijkt dat bedrijven en in het bijzonder de retail de deur openen naar de consument. Zij kunnen immers Fairtrade producten meer prominent aanbieden of promoten waardoor de consument al winkelend een meer duurzame levensstijl aanneemt in zijn consumptiepatroon. Onze toekomst staat daarom in het teken van het aanzwengelen van de verkoopvolumes van Fairtrade producten om zo nog meer een brug te zijn tussen internationale handel en ontwikkelingssamenwerking. Dat is immers de kracht van Fairtrade”, besluit Lily Deforce.

Reageer op dit artikel