nieuws

De Week van de Friet begonnen

Algemeen

De Week van de Friet begonnen

Van 1 tot 7 december worden de frietjes van de frituur in de schijnwerpers geplaatst. Thema van dit jaar is ‘Iedereen verdient een frietje van de frituur’. Niet minder dan 93 % van de Vlamingen eet minstens één keer per maand frietjes en 46% gaat minstens één keer per maand naar de frituur.

Het is bekend dat bijna niemand kan weerstaan aan een frietje van de frituur. De frietkotcultuur werd begin dit jaar niet zonder reden toegevoegd aan de Vlaamse lijst voor immaterieel cultureel erfgoed. Reden genoeg voor de Week van de Friet.

 

Friet populair

Dat de frieten en de frituren ons na aan het hart liggen, blijkt opnieuw uit een onderzoek van Ivox waarin gepeild wordt (onderzoek loopt van maart 2014 tot feb 2015) naar de dagelijkse eet- en drinkgewoonten van de Vlaming. Op een willekeurige dag hebben 13 % van de 15- tot 65-jarigen frietjes gegeten. 93 % van de Vlamingen eet minstens één keer per maand frietjes en 46% gaat minstens één keer per maand naar de frituur.

Jonge mannen eten het meest friet

De grootste frietadepten zijn de jonge mannen (15-24j) en de gezinnen met kinderen. Vooral op vrijdag (topdag), zaterdag of zondag gaan ze graag langs bij hun frituur in de buurt. Ze vinden de frietjes van de frituur bijzonder lekker en appreciëren de bakkunst van de friturist, de vriendelijke bediening en het assortiment. Dat een frituur makkelijk te vinden is in de eigen buurt en dat de openingsuren ruim zijn, zijn twee bijkomende troeven. De frituur blijft ook bij uitstek dé plek voor een snelle hap en behoudt zijn voorsprong op hamburgerzaken en pittarestaurants. Maar ook al lust iedereen dan wel de frietjes van de frituur, ze zijn helaas niet voor iedereen even bereikbaar. Denk maar aan mensen die in nachtploegen werken, politici in lange onderhandelingen of de bewoners van een rustoord bijvoorbeeld. Dat gegeven speelt VLAM uit in de nieuwe frietcampagne. 

Opvallende TV-spot

Een nieuwe tv-spot trekt tijdens de Week van de Friet de aandacht, met in de hoofdrol een visser op volle zee. Ook hij heeft erg veel trek in frietjes van de frituur maar moet geduld oefenen. De tv-spot wordt uitgezonden op één. Op de campagnewebsite kan iedereen bovendien iemand nomineren die een frietje van de frituur verdient maar er door omstandigheden geen kan eten. Uit alle inzendingen worden 3 winnaars geselecteerd. Zij zullen verrast worden met lekkere frietjes. Je kan bovendien op de website ook jouw frietmoment delen via Instagram (#weekvdfriet), twitter en Facebook.

Reageer op dit artikel