nieuws

Bitter is tweede favoriete smaak van de Belgen

Algemeen

Bitter is tweede favoriete smaak van de Belgen

Bitter is na zoet de meest favoriete smaak van de Belg. Vier op de tien Belgen – vooral Vlamingen en vrouwen – zijn fan. Zo blijkt uit het allereerste bitter-onderzoek bij 1.000 Belgen, dat Campari door iVOX en het aromalaboratorium van de KULeuven, technologiecampus Gent, liet uitvoeren.

“De bittertrend is nu ook in België ingezet. En het is een blijver: bitter wordt dé smaak van het komende decennium”, verwacht trendwatcher Herman Konings. Witloof, zwarte chocolade, bier… Bitter zit duidelijk in ons Belgische DNA. Maar hoe sterk? Dat was nog niet eerder onderzocht. Met de grote bittertrend van 2015, op gang getrokken door mixologisten met bittere cocktails, werd het dus tijd om ons Belgische bitterpalet eens grondig onder de loep te nemen. Drankenconcern Campari na het initiatief.

Witloof & koffie favoriet

De absolute favoriet tussen de selectie bitterproducten is witloof. Drie kwart van de Belgen eet dit graag. En koffie (70%) is zelfs geliefder dan zoete varianten zoals cola en limonade. Vervolledigen de top vijf van meest geliefde bittere producten: zwarte chocolade (69%), olijven (61%) en veldsla (60%). Al zijn er regionaal wel duidelijk verschillen. Zo zit koffie helemaal niet in de top vijf voor de Vlaams-Brabanders en kunnen olijven West-Vlamingen het minst bekoren. Ook blijkt veldsla twee keer zo populair in Vlaanderen als in Wallonië. Walen hebben dan weer een opvallende voorkeur voor bittere zwarte chocola. 

Vrouwen liever bitter dan mannen

Witloof, pompelmoes, radijsjes… liggen vooral op het bord van de vrouw. Zij kiest opvallend vaker voor bitter eten. Mannen winnen het op bittervlak enkel met koffiedrinken (75% tov 66%). Gemiddeld eten vier op de tien Belgen graag bitter, zowel in koude als warme gerechten. ‘Healthies’ koken een kwart meer met bittere producten en ‘foodies’ vallen dan weer voor bitter-cocktails. 45% van de Belgen lust trouwens graag een bitter aperitief zoals Aperol Spritz of Campari Tonic.

Bitter aperitieven in de zomer

Bittere dranken worden gezien als perfecte dorstlessers en brengen het zomergevoel instant naar boven. Vier op de tien Belgen, en bij de mannen zelfs de helft, heeft graag een bitter aperitief in de zomer. West- en Oost-Vlamingen zijn de grootste fans. Bitter eten associeert één op de drie Belgen met winterkost, Vlamingen twee keer zo vaak als Walen, met Limburgers en Vlaams-Brabanders op kop. 

Vlaming meer bitter, Waal meer zoet

Zoet is nog altijd koning, met sinaasappelsap als favoriete drank en wortel als populairste groente. Een ‘bittersweet symphony’ kan de Belg dan ook bekoren. Zo doet drie op de tien Belgen suiker bij witloof, één op de vier suiker bij pompelmoes. Walen doen dat nog vaker en zijn opvallend grotere zoetekauwen dan Vlamingen. Zij kiezen veel vaker voor limonade, sinaasappelsap of appelsap, terwijl Vlamingen sneller bittere dranken zoals tonic en pompelmoessap kiezen. 

Bitter om zich te onderscheiden

Trendwatcher Herman Konings. “Ik ben er zeker van dat bitter het nieuwe zoet wordt de komende 10 jaar. In tegenstelling tot de twintigers van de jaren ’90 die verslaafd waren aan zoet, gaat de nieuwe generatie twintigers – die vaak hoger opgeleid is – meer en meer op zoek naar pure, authentieke smaken en let ze veel meer op kwaliteit en gezondheid. Ook willen ze zich graag onderscheiden van de massa met verrassende combinaties. En dan komen ze automatisch bij bittere smaken uit. Want deze worden eerder geassocieerd met gezonde groenten en met gesofisticeerde smaken voor ‘fijnproevers’. Wie tegenwoordig ‘in’ wil zijn gaat dan ook voor ‘vergeten groenten’, de zwaardere, authentieke bieren, verrassende cocktails met tonic en hippe koffiebars met jonge barista’s waar de koffie niet straf genoeg kan zijn.”

 

Reageer op dit artikel