nieuws

Nutritionele verbeteringen van onze voeding: vetten!

Algemeen

Nutritionele verbeteringen van onze voeding: vetten!

Binnen een evenwichtige voeding is het vooral belangrijk om te kiezen voor de juiste vetten in de juiste hoeveelheden. Nutritionele Verbeteringen: Bestrijding van welvaartsziekten is een van de thema’s tijdens het Flanders’ Food evenement Kick-off platform Evenwichtige Voeding op 23 april aanstaande.

Een te veel aan verzadigd vet of aan transvetten in de voeding kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Onverzadigde vetten en in het bijzonder de meervoudig onverzadigde omega 3-vetzuren hebben dan weer een gunstige invloed op het risico van hartziekten door onvoldoende doorbloeding. 

Vetten, het advies van de diëtist

“Vetten, het advies van de diëtist” was het thema van de 11e Week van de Diëtist (9-15 maart 2015, red.), een initiatief van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten. Vetten horen volgens de vereniging absoluut thuis in een gezonde en evenwichtige voeding, maar het is belangrijk om voor de juiste vetten te kiezen en de hoeveelheid te beperken. De algemene aanbeveling is om niet meer dan 30 tot 35 energieprocent uit vet te halen. 

Kick-off platform Evenwichtige Voeding

Nutritionele Verbeteringen: Bestrijding van welvaartsziekten is een van de thema’s tijdens Flanders’ Foodevenement Kick-off platform Evenwichtige Voeding op 23 april in De Montil in Affligem. Vet is een van de onderwerpen, naast suiker en zout. Ook al is er door de voedingsbedrijven al wel wat gesleuteld aan de samenstelling van veel producten wat betreft onder meer het vetgehalte, het effect op de welvaartsziekten blijft grotendeels uit. Wat zijn de nieuwe strategieën die hier moeten ingezet worden? 

Gezond eten wordt, met het advies in het achterhoofd om de vetinname te beperken, vaak ten onrechte geïnterpreteerd als zo weinig mogelijk vet eten. Nochtans horen vetten absoluut thuis in een gezonde en evenwichtige voeding. Vetten zijn immers een bron van vetoplosbare vitaminen A, D en E en essentiële vetzuren. 

Omega-6 en omega-3

Linolzuur en linoleenzuur zijn de twee belangrijkste meervoudig onverzadigde vetzuren, respectievelijk omega 6- en omega 3-vetzuur. Minstens even belangrijk als de hoeveelheid is de verhouding van de beide vetzuren. Dit heeft te maken met de synthese van twee specifieke vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) uit linoleenzuur. Beide spelen een cruciale rol bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. 

Klik hier voor aanmelden voor deelname aan Flanders’ FOOD Kick-off platform Evenwichtige Voeding

 

 

Reageer op dit artikel