nieuws

Salmond Brands winnaar Seafood Prix d’Elite 2015

Algemeen

Salmond Brands winnaar Seafood Prix d’Elite 2015

Het Noorse visbedrijf Salmon Brands kaapte in de categorie Beste retailproduct met haar ready-to-eat sashimi kit de hoofdprijs weg op de 15e Seafood Prix d’Elite, uitgereikt tijdens Seafood Expo Global, 21-23 april in Brussel. Prijzen werden ook uitgereikt in de categorieën: Originaliteit, Voeding en gezondheid, Gebruiksgemak en Productgamma.

Seafood Prix d’Elite is een jaarlijkse competitie voor nieuwe producten, die georganiseerd wordt tijdens Seafood Expo Global,  het grootste vis- en zeevruchten-evenement ter wereld. De winnaar werd geselecteerd uit een deelnemersveld van 37 finalisten, en werd gisteravond bekendgemaakt tijdens een speciale Seafood Prix d’Elite receptie.

Beste retailproduct

Het bedrijf Salmon Brands nam de award voor Beste Retail-product mee naar huis voor haar product Salmaraw. Deze handige ready-to-eat sashimi kit bestaat uit 90 gram verse sashimi van zalm, met zakjes ponzu saus en sesamzaadjes, én een speciaal ontworpen bestek. Het product wordt gepresenteerd in een unieke luchtdichte en lekbestendige verpakking, dat de hoge kwaliteit van de zalm perfect bewaart. De jury was dan ook bijzonder onder de indruk van het idee achter het product én van de uitwerking.

Nog meer prijzen

Naast de hoofdprijs reikte de jury ook vijf bijzondere awards uit. 

Originaliteit

Salmaraw van Salmon Brands ontving eveneens de Seafood Prix d’Elite speciale prijs voor “Originality” (originaliteit). De presentatie van de sashimi zalm kit in een lange schaal is uniek en elegant, terwijl de consument toch de mogelijkheid heeft om direct uit de verpakking te eten. Perfect dus voor consumenten op zoek naar een gezonde take-away maaltijd. 

Voeding en gezondheid

De Seafood Prix d’Elite speciale prijs voor “Health & Nutrition” (gezondheid en voedzaamheid) werd uitgereikt aan het bedrijf Marine Harvest uit Brugge voor hun Duo Norvégien au Four. De gezonde combinatie van kabeljauw gewikkeld in een dun laagje zalm is verpakt in een ovenklare aluminium schaal, zodat de consument op een eenvoudige manier een elegante zeevruchtenbereiding kan presenteren. 

Gebruiksgemak

The Big Prawn Company uit Melton Constable in Engeland kreeg de prijs voor “Convenience” (gebruiksgemak) voor het product Seafood Rarebit. Dit is een zeevruchtenvariant op een klassiek gerecht uit Wales. Dit diepvriesproduct bestaat uit twee pasteitjes gevuld met koningsgarnalen en afgewerkt met een saus van Engelse cheddar kaas, mosterd en kruiden, die smelt tijdens het koken. Het product is perfect voor een lichte lunch of een deel van het hoofdgerecht, en biedt consumenten een nieuwe, eenvoudige manier om van zeevruchten te genieten.

 

Retail verpakking

The Big Prawn Company mocht eveneens de Seafood Prix d’Elite speciale prijs voor “Retail Packaging” (retail verpakking) in ontvangst nemen, en dit voor haar product 2 Crayfish Thermidor Bakes. Dit product werd speciaal voor de feestdagen ontwikkeld. Het bestaat uit twee ‘ramekin’ schaaltjes gevuld met rivierstaartkreeften in een romige thermidor saus op smaak gebracht met witte wijn, sjalotten en mosterd, en afgewerkt met ciabatta Gran Padano kaas broodkruimels. De verpakking is elegant vormgegeven, met kleurenfoto’s en een mooi zicht op het product, en bevat eveneens volledige informatie over de voedingswaarde, de oorsprong van het product, de ingrediënten en de bereiding. 

Productgamma

Rockabill Shellfish Limited uit Balbriggan, Ierland kreeg de prijs voor “Product Line” (beste productgamma) voor het Something Fishy gamma van boter met zeevruchtensmaak. De beschikbare smaken zijn Sweet Onion, Dulse en Asian Infusion. Zij combineren Ierse boter met gevriesdroogde zeevruchten proteïnen. Het resultaat is een culinaire boter die dankzij de “umami’ smaaksensatie pit toevoegt aan de bestaande smaak van bereide gerechten. De producten kunnen worden gebruikt om sauzen op smaak te brengen, om risotto’s, pasta’s of rijstbereidingen af te werken, of om voor of na het koken aan zeevruchten toe te voegen.

Reageer op dit artikel