nieuws

Fruit op verpakking misleidt consument

Algemeen

Fruit op verpakking misleidt consument

Test-Aankoop legde klacht neer bij de FOD Economie tegen voedingsfabrikanten die op de verpakking een smaakexplosies beloven van verse vruchten. Tussen de aroma’s en de kleurstoffen op de ingrediëntenlijst is het zoeken naar sporen van echt fruit. De consumentenorganisatie eist strengere toepassing van de wetgeving en de invoering van regels om dergelijk misbruik tegen te gaan.

Volgens Test-Aankoop is een al te bekend scenario: verse vruchten in allerlei vrolijke kleurtjes spatten van de verpakking, maar wie de ingrediëntenlijst uitspit, vindt opvallend weinig van dat beloofde fruit terug. “Het blijft een vaak beproefde truc in de voedingsindustrie om producten een gezonder imago te geven, en Test-Aankoop vond in een grootschalig onderzoek dan ook tientallen voorbeelden terug van misleiding”, stelt de organisatie in haar persbericht.

Alibifruit

De consumentenorganisatie nam meer dan 120 voedingsverpakkingen met afbeeldingen van fruit onder de loep. Hoewel de vruchten een duidelijk verkoopargument waren, trof Test-Aankoop maar weinig vruchten aan. Wanneer fruit in woord of beeld wordt weergegeven op de verpakking, moet volgens de wet het percentage ervan worden vermeld in de ingrediëntenlijst. Volgens Test-Aankoop interpreteren fabrikanten deze regel in hun eigen voordeel door minieme hoeveelheden vruchtensappen of –puree toe te voegen aan het recept en zich te verschuilen achter die lijst.

Ingrediëntenlijst

“Dat de ingrediëntenlijst correct en volledig is, bete kent niet dat de verpakking als geheel niet misleidend kan zijn”, klinkt het bij de consumentenorganisatie. Dat oordeelde ook het Europese Hof van Justitie al in zijn vonnis van 4 juni 2015. De gemiddelde consument moet aan de beloftes op de verpakking genoeg houvast hebben om in te schatten of een product al dan niet respectabele hoeveelheden écht fruit bevat.

FOD Economie

De consumentenorganisatie vraagt niet alleen dat de bestaande regels strenger worden toegepast zodat zulke achterpoortjes definitief worden gesloten, maar vinden het ook hoog tijd dat de overheid deze praktijken indijkt met extra regels. Test-Aankoop eist specifieke richtlijnen met minimumpercentages voor bepaalde voedingscategorieën zoals vruchtenyoghurt en vruchtendranken. Test-Aankoop tikt bovendien de betrokken fabrikanten op de vingers voor deze misleiding. De consumentenorganisatie wil een voorbeeld stellen en heeft voor zeven van de overtreders uit het onderzoek klacht ingediend bij de FOD Economie.

 
Reageer op dit artikel