nieuws

Vlaamse Regering en Fevia partner voor gezonder eetpatroon

Algemeen

Vlaamse Regering en Fevia partner voor gezonder eetpatroon

De Vlaamse Regering keurde een nieuwe collectieve gezondheidsovereenkomst goed tussen de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en Fevia Vlaanderen. De uitdagingen voor onze bevolking inzake overgewicht, zwaarlijvigheid en bewegingstekort vragen verdere beleidsinspanningen.

“Obesitas en overgewicht zijn een reëel probleem met tal van oorzaken. Samenwerking tussen alle betrokken actoren is dan ook de enige manier om tot een echte oplossing te komen voor deze complexe uitdaging,” zegt Nadia Lapage, secretaris-generaal van Fevia Vlaanderen, de federatie van de Vlaamse voedingsindustrie. “De samenwerking met de Vlaamse regering is voor de voedingsindustrie dan ook cruciaal.”

Gezamenlijk engagement

“In de strijd tegen overgewicht hebben we het engagement van iedereen nodig”, zegt Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen (foto). “Ik ben verheugd dat ook de koepel van Vlaamse voedingsbedrijven, zich mee engageert om de Vlaming de weg te wijzen naar een gezond voedingspatroon en op die manier zijn steentje bijdraagt aan de gezondheid van de Vlaming.”

Een op drie te zwaar

Eén op drie mensen op deze wereld heeft overgewicht, één op tien is zwaarlijvig. Vlaanderen houdt zich op de wereldkaart van het obesitasvoorkomen staande, maar het kan beter. Bij niet minder dan 48% van de Vlaamse volwassenen is het gewicht in functie van de lengte te hoog: 35% valt in de categorie overgewicht, terwijl 13% als zwaarlijvig omschreven kan worden (2013, WIV, Gezondheidsenquête).

Collectieve gezondheidsovereenkomst

Fevia Vlaanderen engageert zich in de collectieve gezondheidsovereenkomst om acties op het vlak van productsamenstelling, -informatie en -publiciteit af te stemmen op het beleid van de Vlaamse Regering. De looptijd van de overeenkomst is 18 maanden.

Productsamenstelling

Fevia Vlaanderen spant zich verder in voor het bereiken van een productsamenstelling die beter bijdraagt tot het realiseren van een gezond voedingspatroon bij de bevolking, volgens de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek.

Productinformatie

Fevia Vlaanderen zal haar leden verder stimuleren duidelijke en eerlijke informatie weer te geven op de producten die worden geproduceerd (o.a. vrijwillige vermelding van de referentie-innames). De productinformatie die wordt aangebracht moet volledig en juist zijn zodat de consument in staat is een geïnformeerde keuze te maken over zijn voedingsinname.

Productpubliciteit

Fevia Vlaanderen engageert zich voor het promoten en evalueren van de specifieke reclamecode voor voedingsbedrijven en van The Belgian Pledge. Hierbij nemen bedrijven vrijwillig het initiatief om geen reclame te maken naar kinderen onder 12 jaar, behalve voor producten die aan bepaalde nutritionele voorwaarden voldoen.

Gezondheidsconferentie

Deze overeenkomst kadert ook in de vernieuwing van de aflopende gezondheidsdoelstellingen die besproken zullen worden tijdens de gezondheidsconferentie die zal plaatsvinden op 16 en 17 december 2016.

Reageer op dit artikel