nieuws

Ecotrophelia-prijs voor ‘Specornoos’ van ULB

Algemeen

Ecotrophelia-prijs voor ‘Specornoos’ van ULB

De Ecotrophelia-prijs voor studenten van het hoger onderwijs is vorige week gewonnen door een team van de Université Libre de Bruxelles voor hun ‘Specornoos’, een ijshoorntje met een speculoossmaak gemaakt met broodresten. Het Atheneum Avelgem kreeg de Trofee FEVIA Vlaanderen voor hun ‘Red Nature’, een cider van rabarber en rode vruchten.

Niet minder dan 30 teams van studenten uit het middelbaar en hoger onderwijs stelden vorige weel in Court-Saint-Etienne evenveel vernieuwende voedingsproducten voor, naar aanleiding van de innovatiewedstrijden van FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie.

De Trophée FEVIA Wallonie voor scholieren uit het Franstalig middelbaar onderwijs ging naar twee teams: het team van l’Athénée Royal Thomas Edison uit Moeskroen voor hun ‘Vegan Candy’, artisanale bonbons op basis van groenten en fruit en zonder additieven en het team van l’Institut Technique de la Communauté Française voor hun ‘Pom-T’, een warme drank met een infusie op basis van appelresten. 

Voeding van de toekomst

Met de innovatiewedstrijden motiveert de sector jongeren om te kiezen voor een carrière in de voedingsindustrie en mee te werken aan de voeding van de toekomst. De deelnemende teams zetten opvallend vaak in op gezondheid, onder meer door meer vezels en groenten te gebruiken. Ook aangepaste voeding voor specifieke doelgroepen, zoals mensen met een gluten- of lactose-intolerantie, is een duidelijke trend.

Innovatie

“Naast kwaliteit en diversiteit zet de Belgische voedingsindustrie hard in op innovatie, onder meer om nieuwe producten te ontwikkelen die minder zout of minder calorieën bevatten zonder aan smaak in te boeten. Als deze producten een succes kennen bij de consumenten, kunnen onze bedrijven blijven groeien en jobs in België houden,” aldus Chris Moris, Directeur-generaal van FEVIA. “Maar we merken dat het een uitdaging is om jongeren te vinden met de juiste technische scholing. Met onze innovatiewedstrijden willen we jongeren aanzetten om bewust de keuze te maken voor een opleiding met zicht op een carrière in de voedingsindustrie. Niet alleen omdat ze daarmee kiezen voor werkzekerheid maar ook omdat ze mee vorm kunnen geven aan de voeding van de toekomst.”

Reageer op dit artikel