nieuws

Tien trends 2017: Groeiende invloed van kinderen

Algemeen

Tien trends 2017: Groeiende invloed van kinderen

Kinderen krijgen een sterkere invloed op productontwikkeling. Trends als clean label, plantaardige eiwitten en personalised nutrition bijven ook komend jaar deel uit maken van de trends die Innova Market Insights voor 2017 formuleerde.

“Interesse in natuurlijke ingrediënten en een clean label blijft een belangrijke trend in de industrie”, vertelt innovatiedirecteur Lu Ann Williams van Innova Market Insights. “Het is de belangrijkste trend in onze voorspellingen van afgelopen jaren. In 2008 stond go natural bovenaan onze trendlijst en is sindsdien in verschillende vormen voorgekomen zoals processed is out, from clear to clean label en organic growth for clear label. In 2017 staat clear supreme op de lijst.

 

Kinderen houden van koken

Kinderen hebben invloed op de auto die ouders kopen, maar ook op wat ze aanschaffen aan eten. Dit drijft bijvoorbeeld ook de trend van producten met plantaardige ingrediënten. Wat kinderen aantrekkelijk vinden, is veranderd. Het gaat verder dan een leuke cartoon op de verpakking. Kinderen houden van koken. Dat blijkt uit tv-programma’s zoals Masterchef Junior en Kids Bake off. Kinderen eten zelfs sushi. Ze hebben interesse om nieuwe gerechten en nieuwe smaken uit te proberen.

 

Groente en fruit

De meeste nieuwe producten zijn in de categorie van groente en fruit, inhakend op de trend van gezondheid. Veel productontwikkeling is er ook op het vlak van gemak. Zo worden mandarijnen waarvan de schil er makkelijk afgaat in het Verenigd Koninkrijk neergezet als easy peelers voor kinderen.

 

Andere trends

Naast Clean Supreme (clean label) en Beyond Pester Power (invloed van kinderen) zijn de acht andere trends voor 2017 van Innova Market Insights:

  • Disruptive Green over de populariteit van plantaardige ingrediënten
  • Sweeter Balance over de balans tussen smaak en suikerreductie
  • Kitchen Symphony over de populariteit van wereldse smaken
  • Body in Tune over keuze van consumenten voor gepersonaliseerde dieten
  • Plain Sophistication over chique eten bijvoorbeeld bier
  • Encapsulating Moments zoomt in voeding ontwikkeld voor nog specifiekere eetmomenten
  • Fuzzy Borders gaat in op de verschillende doelen van producten: smoothie of energiedrank
  • Seeds of Change belicht de interesse in zaden in verschillende categorieën. 
Reageer op dit artikel