nieuws

Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding 2017

Algemeen

Albert Heijn wint Jaarprijs Goede Voeding 2017

Supermarktketen Albert Heijn heeft met haar producten Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst de Jaarprijs Goede Voeding 2017 gewonnen. Het product kreeg zowel de meeste stemmen van de publieksjury als van de vakjury. De prijsuitreiking vond plaats tijdens het drukbezochte VMT Food Future Event in Den Bosch.

Een alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente, bedoeld om te roerbakken of om op andere manieren in een maaltijd te gebruiken. Met deze smaakvolle producten wordt het volgens de vakjury makkelijker gemaakt om meer groente te eten. Ook bieden de producten extra keuze voor mensen die minder energie in de vorm van koolhydraten willen of mogen binnenkrijgen.

Boost Dutch Health

Juryvoorzitter Frans Kok reikte de prijs aan een vertegenwoordiger van Albert Heijn uit tijdens het Food Future Event 2017 in 1931 in Den Bosch. Behalve de Jaarprijs werd de Boost Dutch Health-trofee uitgereikt. Deze is bedoeld voor initiatieven die bijdragen aan een gezondere Nederlandse samenleving.

Jumbo Innovatie Lab

Er waren zes inzendingen en de vakjury koos Jumbo Innovatie Lab als winnaar. Supermarkt Jumbo stimuleert huismerkproducenten om gezondere producten te maken wat volgens de vakjury een grote impact kan hebben op de gezonde keuze door de consument.

Aanmoedigingsprijs

De aanmoedigingsprijs, die onderdeel is van de Jaarprijs Goede Voeding 2017, gaat naar Ah 100% pindakaas. De jury geeft aan producenten te stimuleren die dicht bij het oorspronkelijke product c.q. de grondstof blijven. De pindakaas is gemaakt van louter gemalen pinda’s, zonder toevoegingen als suiker of zout. ‘Waarom zou je het doen als het niet hoeft, dat zouden meer producenten moeten doen’, aldus juryvoorzitter Kok.

Bijzondere vermelding voor kaas

Tijdens zijn praatje op het Food Future Event gaf de juryvoorzitter nog aan dat de Nederlandse kaassector een bijzondere vermelding verdient vanwege de inspanningen die zijn gedaan om over de hele linie het zoutgehalte in producten naar beneden te brengen.

Grote impact op voedingspatroon

Over het winnende product van de Jaarprijs zegt de vakjury: ‘Als deze productlijn helder kan worden neergezet, waarbij consumenten kunnen zien hoe deze producten bedoeld zijn om te gebruiken, en ze ruim gelegenheid krijgen om te proeven, heeft het de potentie om een grote impact te hebben op het Nederlandse voedingspatroon.’

Reageer op dit artikel