nieuws

Zwanenberg Food Group en Nestlé USA spelen in op onomkeerbare trend van plantaardige voedingsmiddelen

Algemeen

Zwanenberg Food Group en Nestlé USA spelen in op onomkeerbare trend van plantaardige voedingsmiddelen

Zwanenberg Food Group signaleert dat er al een paar jaar een sterke verschuiving gaande is van vlees naar vleesvervangers, groenteburgers en plantaardige voedingsmiddelen. Ook Nestlé ziet deze trend. Naar verwachting bereikt de plantaardige voedselmarkt in 2020 een waarde van omgerekend 4,35 miljard euro.

Nestlé produceert op dit moment een reeks aan plantaardige, eiwitrijke producten voor de Europese markt met de Garden Gourmet lijn.

Nestlé

Nestlé USA gaat ook de Amerikaanse markt veroveren op het gebied van plantaardige voeding. Het bedrijf maakt de overname bekend van Sweet Earth, een plantaardige voedselfabrikant in de Amerikaanse staat Californië.

Sweet Earth’s producten bevatten plantaardige eiwitten uit seitan, tofu en peulvruchten. Het bedrijf  richt zich vooral op tussendoortjes, ontbijt en vleesvervangersgenaamd ‘Righteous Meats’.

De overname van Sweet Earth draagt bij aan de evolutie van het bedrijf in nieuwe producten en categorieën die passen bij de veranderde behoeften van de consument.

Zwanenberg

Ook Zwanenberg past zich aan aan de vegetarische trend en gaat vleesvervangers, soepen en sauzen op de markt brengen.

Volgens CEO Ronald Lotgerink is de flexitariër aan een opmars bezig. “Het is heel normaal voor jongeren om drie dagen per week geen vlees te eten.”

Niet-vleesproducten

Op termijn moet 50% van de omzet van Zwanenberg komen uit niet-vleesproducten. Op dit moment is minstens 90% van de jaaromzet van 400 miljoen euro nog gerelateerd aan de productie van boterhamworst in blik, knakworst, leverworst en andere vleeswaren.

Unox-fabriek

Afgelopen zomer nam Zwanenberg  de Unox-fabriek van Unilever in Oss over. De 325 personeelsleden gaan mee. Unilever blijft wel de marketing en verkoop doen voor de soepen en sauzen. Unilever en Zwanenberg tekenden een overeenkomst voor levering en afname van producten met een looptijd van tien jaar.

De divisie verse vleeswaren van de fabriek in Oss is verkocht aan de Belgische branchegenoot Ter Beke. Zwanenberg verkoopt drie fabrieken voor verse vleeswaren aan Ter Beke. Met de verkoop van de drie fabrieken zal 130 miljoen euro aan vleesomzet verdwijnen. Kips Leverworst blijft wel onder Zwanenberg Food Group vallen, maar zal meer als snack verkocht worden.

Schaalgrootte

Hiermee slaat Zwanenberg een nieuwe weg in. Van der Laan, CEO van Zwanenberg: “Schaalgrootte is essentieel in de foodmarkt. Wij staan open voor meer van dit soort samenwerkingsverbanden.”

Reageer op dit artikel