nieuws

Fevia kiest voor Europees systeem zonder kleurcodes

Algemeen

Fevia kiest voor Europees systeem zonder kleurcodes

Voor Fevia is het eenvoudig voorstellen van voedingswaarden, zoals de Nutri-Score, niet de heilige graal in de strijd tegen onevenwichtige voedingspatronen. Zo houden de systemen met kleurencodes weinig tot geen rekening met de verschillende nutritionele behoeften van consumenten Fevia is voorstander van het Reference Intakes-systeem, een initiatief van FoodDrinkEurope, zonder kleurcodes. Apps zullen hierbij een belangrijke rol gaan spelen.

Systemen zoals Nutri-Score maken een onderscheid tussen zogenaamd gezonde en zogenaamd ongezonde voedingsproducten. Ze geven, volgens Fevia, zo de indruk dat één specifiek voedingsproduct het verschil maakt tussen een gezonde en een ongezonde levensstijl. “Maar de wetenschap leert ons net dat gezond en gevarieerd eten gaat over de soorten producten die de consument eet in de loop van verschillende dagen en weken. En bovendien ook hoe hij of zij die afwisselt en in welke hoeveelheden je die consumeert. Ook voldoende bewegen speelt een belangrijke rol. Die nuances en facetten van een gezonde levensstijl kun je onmogelijk aflezen op een simpele kleurencode…”

Reference Intakes

Voor Fevia moet de informatie over voedingswaardes op etiketten in de eerste plaats feitelijk juist zijn en gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Dit is het geval met het bestaande systeem van “Reference Intakes”, een initiatief van FoodDrinkEurope (de Europese voedingsindustrie). Die tonen hoeveel calorieën en hoeveel vetten, verzadigde vetten, suikers en zout een portie van de producten die de consument verkiest bevat en wat dit betekent ten opzichte van de richtwaarden die bepaald zijn voor een persoon met een evenwichtig voedingspatroon. De Belgische voedingssector roept de beleidsmakers op om verder in zetten op het huidige systeem met “Reference Intakes” zonder kleurencodes, om de mogelijkheden van digitale apps te bestuderen en om naar een Europese aanpak te streven.

Apps

Digitale toepassingen bieden veel meer mogelijkheden om de consument correct en begrijpelijk te informeren zonder producten onnodig te stigmatiseren. Apps op jouw smartphone kunnen misschien een waardevolle aanvulling zijn op de huidige Reference Intakes die de consument op de verpakking terugvindt. Wanneer hij of zij met smartphone zelfde verpakking scant, dan geeft die begrijpelijk advies geven op maat van persoonlijke noden en daarbij zelfs rekening houden met persoonlijke aandachtspunten. Minder zout? Meer vezels? Hoeveel calorieën? De smartphone vertelt het!

Meer informatie

Voedingsetiketten: Frankrijk achterna of Europese aanpak?, Fevia, juli 2018

 

 

 

Reageer op dit artikel