nieuws

Trending in food 2019: Echt authentieke smaken

Algemeen

Martijn Muijsers, Yama: ‘Consument neemt geen genoegen met verwesterde varianten’. Yama ziet een sterke opkomst van authentieke gerechten. We signaleren twee trends die alles te maken hebben met meer originaliteit en echte smaak. “Consumenten die eenmaal een authentiek Aziatisch gerecht geproefd hebben, nemen geen genoegen meer met een Westerse variant”, zegt Martijn Muijsers. Authentieke ingrediënten kunnen bovendien een belangrijke rol spelen bij trends zoals zout- en suikerreductie, clean label en de opkomst van vegetarisch.

Trending in food 2019: Echt authentieke smaken

Consumenten reizen steeds meer. Ze komen in landen als Japan, China, Indonesië, Thailand, Peru of Mexico. “We zien dat mensen die daar eenmaal de authentieke gerechten geproefd hebben, geen genoegen meer nemen met verwesterde varianten”, zegt Martijn Muijsers, Key Account Sales Manager bij Yama Products. “Ze willen de smaken uit die landen proeven. Dat zijn dus gerechten die hoog op smaak zijn met een mooi smaakpallet.” Muijsers: “Afgelopen zomer waren we in de Verenigde Staten om nieuwe concepten te proeven; daar is Aziatisch, maar ook Mexicaans streetfood in opkomst. Je ziet steeds meer foodtrucks. De consumenten houden niet alleen van deze wereldse smaken. Ze vinden het ook prettig dat deze gerechten vers, gezond, lekker en snel te consumeren zijn.

Zout- en suikerreductie

Muijsers ziet dus een groot potentieel voor het ontwikkelen van nieuwe Aziatische en Zuid-Amerikaanse producten. “Het mooie is dat er in deze keukens veel gebruik wordt gemaakt van de smaak umami”, zegt hij. “Umami brengt alle smaken in een product omhoog. Het geeft een gerecht meer body. Het mooie is dat daarmee tot zo’n 35% minder zout en minder suiker nodig is om een product op smaak te brengen. Dit kan bijvoorbeeld met ingrediënten zoals rijstazijn, sojasaus of gist- en zeewierextracten.‘’ Muijsers zegt dat deze ingrediënten zich bovendien goed lenen voor het ontwikkelen van producten met een clean label. “Clean label is een emotionele discussie”, zegt Muijsers. “Want E-nummers zijn niet per definitie slecht. Maar we kunnen er niet omheen dat consumenten alert reageren als zij een E-nummer op een verpakking zien staan. Daarom hebben wij veel ingrediënten in ons assortiment die een goed alternatief vormen voor de E-nummers die onder vuur liggen.”

Vega en duurzaam

Andere belangrijke trends die Muijsers ziet, zijn de opkomst van vegetarisch, veganistisch en de toenemende aandacht voor duurzaamheid. “Consumenten willen graag weten waar de ingrediënten in hun producten vandaan komen. Daarom is het goed dat onze sauzen, dressings en marinades op Nederlandse bodem geproduceerd worden.” Yama’s umami-ingrediënten kunnen bovendien een goede rol spelen bij de ontwikkeling van vegetarische en veganistische producten. “Bij vegetarische producten mis je de smaak van kip of vlees. Umami geeft ze die hartige smaakbeleving weer terug. Bovendien zijn veel van de umami-ingrediënten allergenenvrij en ze kunnen zelfs een rol spelen in de maskering van off -flavours.” Yama is graag ‘Your Silent Partner in Famous Food’.

www.yama.nl

NB: Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT Food van dit jaar. De serie bestaat uit een aantal gesponsorde interviews over huidige en toekomstige trends in de markt met partijen die actief zijn binnen de voedingsindustrie. 

Reageer op dit artikel