nieuws

Godiva gebruikt muziek om chocolade-ervaring te versterken

Algemeen

Godiva gebruikt muziek om chocolade-ervaring te versterken

Chocoladebedrijf Godiva heeft samen met dr. Janice Wang en professor Charles Spence muziek voortgebracht die de sensorische beleving van zijn chocolade versterkt.

Wang en Spence ontwikkelden drie soundtracks voor Milk, Dark 72% Cocoa en Milk Salted Caramel van Godiva. Consumenten kunnen een stukje chocolade in de mond nemen zodra de muziek start en deze laten smelten om de sensorische ervaringen te versterken.

 

Muziek en smaak

Er werd al veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen muziek en smaakervaring. Anne-Sylvie Crisinel en Spence concludeerden in 2010 dat consumenten zoetzure smaken met hoge tonen associëren en lage tonen met umami en bittere smaken.

Uit een onderzoek in 2017, uitgevoerd door onder andere Wang en Spence, kwam dat een muziekstuk ontwikkeld om de romigheid van chocolade te versterken, de romigheidservaring van consumenten daadwerkelijk kan verdiepen. De algemene waardering van de chocolade-ervaring veranderde niet door de muziek.

De ontwikkeling van de muziekstukken voor Godiva is een verdere ontwikkeling van deze en vele andere bevindingen.

Symphony of Taste

Naast de gegenereerde stukken muziek voor de drie chocoladesmaken gaat Godiva in Nederland verder in het personaliseren van de chocolade-ervaring.

Pianist Iris Hond zal muziek componeren op basis van hersengolven. Daartoe gaan tien mensen Godiva chocolade eten terwijl zij worden gemonitord met een elektro-encefalografie (EEG) en een functionele MRI.

Op basis van de hersengolven zullen er vanaf 15 april vijf nieuwe muziekstukken komen. Deze zullen passen bij de smaken Milk, Milk Salted Caramel, Dark 72% Cocoa, Dark 90% Cocoa en Dark Blood Orange. Consumenten kunnen deze ook beluisteren op de website van Godiva.

Reageer op dit artikel