nieuws

Harvard meet impact duurzame cacao Mondelez

Duurzaamheid & MVO

Harvard meet impact duurzame cacao Mondelez

Mondelez wil het effect van het onlangs gepresenteerde duurzame ‘Cocoa Life program’ (investering $400 miljoen) laten meten door een derde partij. Samen met Harvard Universiteit ontwikkelt de multinational hiervoor een onafhankelijk verificatiekader.

De aanpak dient de impact te meten dat het duurzaamheidsprogramma heeft op boeren en hun gemeenschappen. Het doel van dit programma is om het leven van hen zichtbaar te verbeteren. Onafhankelijk verificatie zal moeten uitwijzen of deze beweging er inderdaad is.

Speerpunten Cocoa Life

Het verificatie kader bevat de volgende drie speerpunten:

1. Ieder jaar voert een onderzoeksteam van Harvard een evaluatie uit van het programma. Studenten verzamelen data in de Cocoa Life Communities om de impact van het duurzaamheidsprogramma te meten aan de hand van vijf kern doelen.

2. Eens in de drie jaar doet een Harvard-team uitgebreid onderzoek of Mondelez wel op schema ligt met zijn Cocoa Life program. De voortgang wordt ook vergeleken met gemeenschappen die niet aan het programma meedoen.

3. Een onafhankelijk organisatie zal continue nagaan hoeveel cacao er uit de ‘Cocoa Life’-gemeenschappen in de internationale aanbodsketen van Mondelez terechtkomt.

Impact boerengemeenschappen

Later dit jaar presenteert Harvard zijn eerste impactrapport over de Cocoa Life gemeenschappen in Ghana. Het document bouwt voort op nieuwe externe assessments van Harvard Universiteit en CARE International in april. Daaruit blek dat de lonen en mogelijkheden van boerinnen sterk achterblijven bij de die van de boeren.

“Cocoa Life streeft ernaar waarde te brengen naar boerengemeenschappen in plaats van alleen maar te kijken of boeren zich wel houden aan specifieke duurzame landbouwmethoden”, zegt Harvard-professor Michael Hiscox. Daardoor heeft het programma uiteindelijk meer effect, denkt hij.

Mondelez cacaobehoefte garanderen

Het verificatie proces vormt de ruggengraat van Mondelez’ duurzaamheidsaanpak. “Het zorgt voor transparantie en omdat we sourcen van gemeenschappen waarin we ook investeren, leggen wij rekenschap af aan onze partners”, aldus Christine Mc Grath, Vice President, External Affairs. “Het resultaat is dat we niet alleen onze eigen grondstofbehoefte veilig stellen, maar ook nog eens boerengemeenschappen vooruit helpen.”

Reageer op dit artikel