nieuws

‘Dagen zonder Vlees’ voor duurzamere voedingsgewoontes

Duurzaamheid & MVO

‘Dagen zonder Vlees’ voor duurzamere voedingsgewoontes

‘Dagen zonder Vlees’ is geen pleidooi voor volledig vegetarisme, maar een gezamenlijke uitdaging voor duurzamere voedingsgewoontes. Dit is de boodschap van VIGeZ, het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie. Elke vegetarische dag bespaart gemiddeld 11 vierkante meter op de ecologische voetafdruk, 1.000 liter water en 2 kilogram broeikasgassen.

De campagne, die nog tot Pasen loopt, ‘Dagen zonder Vlees’ roept op om 40 dagen geen vlees en vis te eten. De campagne is vooral bedoeld om ons ervan bewust te maken dat we met wat minder vlees en vis onze ecologische voetafdruk kunnen verkleinen. België behoort tot de top 5 van landen met de grootste ecologische voetafdruk ter wereld. 

Goed voor de gezondheid

Niet alleen voor de planeet maar ook voor onze eigen gezondheid is het een goed idee om minder vlees te eten. De actieve voedingsdriehoek raadt 100 g per dag aan, maar de gemiddelde Vlaming zit daar een stuk boven. Eens een dag geen vlees eten of je beperken tot een kleinere portie zijn mogelijkheden om de inname wat te laten zakken. Wie gedurende een korte periode geen vlees eet of wekelijks één of twee vleesloze dagen houdt, loopt volgens VIGeZ geen risico op tekorten en moet het vlees dus niet steeds volwaardig vervangen. 

Vervangproducten

Wie vlees en vis volledig overboord gooit doet er volgens VIGeZ wél goed aan om goed aandacht te aan mogelijke omega-3, ijzer en zinktekorten.. Vervangproducten van vlees en vis zijn eieren, sojaproducten (zoals tofu en tempé), seitan, mycoproteïne en peulvruchten (zoals gedroogde spliterwten, kikkererwten, bruine bonen, witte bonen, rode bonen en linzen). Peulvruchten kunnen vlees en vis vervangen in combinatie met een andere eiwitbron.

Reageer op dit artikel