nieuws

“Lelijke” of “gekke” groenten bij Delhaize

Duurzaamheid & MVO

“Lelijke” of “gekke” groenten bij Delhaize

Vanaf vandaag, 30 juli, kunnen klanten van Delhaize in 16 supermarkten “lelijke” of “gekke” groenten kopen. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Delhaize is zo de eerste retailer in België die dit soort van producten in haar winkels aanbiedt. Duurzame ontwikkeling is een van de pijlers van de strategie van Delhaize en daarom zet de retailer zich elke dag in om de voedseloverschotten te beperken.

Klanten in de proefwinkels van Delhaize krijgen voor 3,99 euro een kistje van min. 2,5 kilo “lelijke” groenten, die tot 30% goedkoper zijn. De samenstelling varieert naar gelang het aanbod van de markt op dat moment en kan dus verschillen van week tot week.

Het proefproject zal 14 weken lopen en nadien geëvalueerd worden. Te groot, te klein, te dun, te dik, te lang, te kort : Veel groenten beantwoorden niet aan de ideale pasmaten die de klant graag wil. Maar toch zijn ze even heerlijk en hebben ze dezelfde kwaliteit. Tot nu geraakten deze groenten helaas nooit tot in de winkel. En daar wil Delhaize iets aan doen. 

Strijd tegen voedselverspilling

Het is niet toevallig dat Delhaize als eerste supermarktketen deze producten in haar winkels zou aanbieden. Al jaren strijdt Delhaize tegen voedselverspilling. Niet alleen door onverkochte producten weg te schenken maar ook nu door ervoor te zorgen dat groenten die er niet perfect uitzien, toch tot bij de consument geraken. Elk jaar zou er tot 1/3de van de voedselproductie niet geconsumeerd worden. Een groot deel van “misvormde groenten” zou dus niet verbruikt worden in de klassieke voedselketen. En daar wil Delhaize iets aan doen met dit proefproject. 

Duurzame ontwikkeling

Duurzame ontwikkeling is een van de pijlers van de strategie van Delhaize en daarom zet de retailer zich  elke dag in om de voedseloverschotten te beperken. Zo volgt de onderneming haar voorraden heel nauwkeurig op en past ze haar bestellingen aan in functie van de winkels en hun behoeftes. Dat wil zeggen dat de winkels alleen maar het exacte aantal producten bestellen dat ze nodig hebben. Op die manier worden niet alleen de voedseloverschotten beperkt maar wordt het transport ook efficiënter.

Verpakkingen

Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien. 

Schenkingen

Voedseloverschotten zijn soms onvermijdelijk. In dat geval, en wanneer het voedsel nog consumeerbaar is, doet Delhaize schenkingen aan de Voedselbanken. Ieder jaar worden er ongeveer 200 000 maaltijden aangeboden (bovenop de 420 000 maaltijden die worden aangeboden dankzij de jaarlijkse actie in de winkels). Delhaize geeft sommige liefdadigheidsorganisaties ook de mogelijkheid om onverkochte etenswaren te komen afhalen in haar winkels. Alle maatregelen en acties die Delhaize neemt binnen haar strijd tegen voedselverspilling kaderen binnen één grote ambitie: tegen 2020 100% van haar doneerbare goederen (onverkochte maar nog consumeerbare producten) verdelen aan verenigingen.

Reageer op dit artikel