nieuws

Consument wil meer betalen voor duurzaam voedsel

Duurzaamheid & MVO

Consument wil meer betalen voor duurzaam voedsel

Hoewel consumenten niet voldoende weten waar de verschillende labels voor staan, zijn ze bereid om meer te betalen voor voedsel dat duurzaam geproduceerd werd, maar niet te veel. Dit blijkt uit het doctoraatsonderzoek van de Gentse bio-ingenieur Ellen Van Loo. Duurzaamheid zou volgens haar meegenomen moeten worden in de voedingsdriehoek, zoals al het geval is in Duitsland en Zweden.

“We zien dat mensen steeds meer aandacht besteden aan de duurzaamheid van producten”, aldus Ellen Van Loo, werkzaam op de vakgroep bio-economie van UGent. Ze onderzocht de houding van consumenten ten opzichte van voedingsproducten met een duurzaamheidslabel op de verpakking. Voorbeelden zijn, fair trade, rainforest alliance of carbon footprint, maar ook bio en vrije uitloop.

De cijfers liegen er niet om: maar liefst een derde van de bevraagden gaf aan dat duurzaamheid een belangrijke rol speelt bij de keuze van hun voedingsproducten. Ze zijn bijvoorbeeld bereid om 22% extra te betalen voor biologische yoghurt, wat echter minder dan de huidige marktprijs.

Wat is bio?

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat consumenten niet goed waarvoor welk label precies staat. Zo bleek voor consumenten van kipfilet het bio-label minder populair dan een claim over de uitloop van kippen, terwijl uitloop maar een klein deel uitmaakt van hoe biologisch een product is.

Van Loo: “Vermoedelijk weten veel consumenten niet goed waarvoor ‘bio’ precies staat. De uitloop-claims zoals ‘(boeren)scharrel met uitloop’ of ‘boerenscharrel met vrije uitloop’ daarentegen geven consumenten een concreet beeld van hoe een bepaald product tot stand is gekomen: kippen die vrij kunnen rondlopen. Die concrete beeldvorming heb je bij het bio-label veel minder.”

Kansen

Dat schept kansen. “Producenten die willen inzetten op duurzaamheid zonder aan alle voorwaarden voor het bio-label te voldoen, zullen ook goed scoren”, aldus Van Loo. “Wat telt is dat de consument duidelijk kan zien hoe de producent zich inzet voor bijvoorbeeld dierenwelzijn of ethische handel.”

Voedingsdriehoek uitbreiden

“Consumenten zouden beter geïnformeerd moeten worden over duurzame keuzes in hun voeding”, aldus Van Loo. “Dat kan bijvoorbeeld door dit op te nemen in de voedingsdriehoek.” Duitsland en Zweden hebben hun nationale voedingsrichtlijnen alvast uitgebreid met informatie over duurzaamheid, en ook Engeland en Nederland maken momenteel werk van duurzamere voedingsrichtlijnen.

Reageer op dit artikel