nieuws

Ketenoverleg: Varkensvlees van onze boeren

Duurzaamheid & MVO

Ketenoverleg: Varkensvlees van onze boeren

Nu een half jaar na de lancering van de ketentoeslag voor het ondersteunen van noodlijdende zeugenhouders, roepen het Ketenoverleg en federaal landbouwminister Willy Borsus bedrijven en verkooppunten die nog niet deelnemen om alsnog mee in te stappen in het ketenakkoord. De consument wordt met een nieuw logo aangespoord hun varkensvlees te kopen bij de deelnemende handelaars.

In het kader van de ketentoeslag betalen heel wat handelaars sinds eind mei dit jaar vrijwillig 15 cent extra per kilogram vers varkensvlees en verse vleesbereidingen die varkensvlees als ingrediënt bevatten. Deelnemende handelaars beslissen zelf of en hoe ze de toeslag verder doorrekenen. De klant is er wel zeker van dat elke cent ten goede komt aan de Belgische zeugenhouders. Handelaars die nog niet deelnemen worden uitgenodigd de ketentoeslag die deelnemende slachthuizen, uitsnijderijen en groothandelaars bijrekenen op de verkoopfactuur te aanvaarden en alsnog deel te nemen aan het schema.

Febev

“Als vertegenwoordiger van slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels, roepen we als Febev onze leden sinds de ondertekening van het varkensakkoord op om aan het inningsmechanisme deel te nemen”, zegt Michael Gore, gedelegeerd bestuurder FEBEV. “Daarenboven vragen we hen om proactief aan hun klanten, B2C-verkooppunten, te vragen om dit eveneens te doen. Op die manier draagt ook onze sector zijn steentje bij. Doorheen de hele keten, van producent tot consument, is het van belang dat iedereen weet dat deze bijdrage de zeugenhouders rechtstreeks ten goede komt. Elke consument kan immers actief bijdragen aan de ondersteuning van onze boeren.”

Colruyt en Lidl

Jean Christophe Burlet, directeur beenhouwerijen bij Colruyt: “Colruyt Group is zich bewust van de moeilijkheden waarmee de kwekers geconfronteerd worden sedert nu bijna twee jaar. Wij willen onze partners ter hulp komen en hun ondersteunen om het hoofd te bieden aan de moeilijke marktomstandigheden. Voor ons is het bovendien ook een manier om hen te bedanken voor de kwaliteit die ze ons bieden. Tenslotte willen we daarmee ook de Belgische landbouwproductie een duwtje in de rug geven, aangezien het vlees dat wij te koop aanbieden ter plaatse gekweekt is.”

Jeroen Bal, directeur inkoop en marketing Lidl: “Lidl is als een van de eerste warenhuisketens ingestapt in dit project. Per verkochte kg vlees storten wij 0.15 cent in het fonds ter ondersteuning van de varkenssector. Als voorfinancierder stortten wij reeds een aanzienlijk bedrag in het fonds, want wij streven naar een lange termijn samenwerking met lokale leveranciers met correcte prijzen voor de klant als voor de leverancier.”

Deelnemende bedrijven

Deelnemende handelaars zijn te herkennen aan de affiche met de slogan ‘Varkensvlees van onze boeren. Da’s goed eten!’ Enkel handelaars die deelnemen aan dit initiatief mogen deze affiche ophangen. Als extra duwtje in de rug is het campagnebeeld ook verwerkt in de lopende VLAM-campagnes voor varkensvlees. Tegelijk wordt op www.maakmeehetverschil.be een vrijwillige positieve lijst gepubliceerd waarop de handelaars terug te vinden zijn die deelnemen aan het ketenakkoord en dit ook publiek willen maken.

Lange termijn

Sonja De Becker, voorzitter Boerenbond: “De toeslag aan zeugenhouders lost de crisis in de varkenshouderij niet op maar biedt enige liquiditeit aan zeugenhouders en zo de broodnodige ademruimte, naast het herstel in de markt in 2016. Samen met alle ketenpartners wil het Agrofront verder inzetten op versterkende maatregelen voor de lange termijn. Binnen een duurzame varkenshouderij verdient ook onze zeugenhouder een eerlijke prijs. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van de hele keten én van de consument.”

Reageer op dit artikel