nieuws

Colruyt Group innoveert met nieuwe appelsoorten

Duurzaamheid & MVO

Colruyt Group innoveert met nieuwe appelsoorten

Colruyt start samen met de fruittelers Neven Fruits Waremme, Wolfcarius Fruit Markegem en Gebroeders Bangels Gingelom met de teelt van twee nieuwe appelsoorten: de Magic Star, ontwikkeld door Fresh Forward, en de Coryphée, ontwikkeld door van Zouk. Enkele doelstellingen zijn: de ecologische voetafdruk van de producten verkleinen, duurzame samenwerkingen opzetten, de verkoop van lokale producten met toegevoegde waarde stimuleren.

De twee nieuwe appelsoorten zijn het resultaat van een samenwerking op verschillende niveaus. Colruyt Group contacteerde fruitboomkwekers die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van nieuwe variëteiten. Boven op de strenge kwaliteitseisen op het gebied van smaak, kleur en bewaring moesten de appelen ook specifieke technische eigenschappen hebben. Zo moesten ze goed gedijen in het Belgische klimaat en onze bodemsamenstelling, steeds met respect voor het milieu. Er werden verschillende appelsoorten ontwikkeld en tijdens smaaktesten voorgesteld aan klanten, die hun favorieten mochten aanduiden.

Partnership

Voor de teelt van de nieuwe appelen sloot Colruyt Group een akkoord met drie van zijn vaste leveranciers: Neven Fruits Waremme, Wolfcarius Fruit Markegem en Gebroeders Bangels Gingelom. Samen engageerden ze zich om te investeren in deze veelbelovende nieuwe variëteiten. Colruyt Group kocht de exclusieve rechten op de verkoop van de ontwikkelaars. De retailer neemt ook de coördinatie van het project en de marketingkosten voor de lancering op zich. De telers investeren op hun beurt in de aankoop van de fruitbomen en in de productie.

Aanbod afgestemd op vraag

Het aanbod wordt afgestemd op de vraag van Colruyt. Zo verloopt de lancering op een duidelijke en controleerbare manier, en kan de groep een correcte prijs bieden aan zijn leveranciers en aan zijn klanten. De fruittelers kregen ook de garantie dat de ‘minder mooie’ appelen die niet verkocht kunnen worden, ook afgenomen worden. Colruyt Group zorgt ervoor dat ze verwerkt worden tot bijvoorbeeld sap of appelmoes.

Ambities

Met dit initiatief wil Colruyt Group de klanten fruit aanbieden dat beantwoordt aan hun verwachtingen en het lokale vakmanschap in de kijker zetten. Jan Schockaert, verantwoordelijke Aankoop Fruit Colruyt Group: “We merken dat klanten, naast uiteraard het kunnen eten van een smaakvolle appel, ook de wens uitdrukken om lokaal te kunnen consumeren. Met deze samenwerking komen we hier ruimschoots aan tegemoet”.

Ecologische voetafdruk verkleinen

Andere doelstellingen van dit project zijn: de ecologische voetafdruk van de producten verkleinen, duurzame samenwerkingen opzetten, de verkoop van lokale producten met toegevoegde waarde stimuleren, en zo de producenten een correcte prijs garanderen voor hun fruit. Colruyt Group wil een voortrekkersrol opnemen in de verduurzaming van de ketens, en consumptiegoederen zijn daarvoor ideaal.

 
Reageer op dit artikel