nieuws

Mondelez ontdoet zich van onnodige verpakkingen en calorieën

Duurzaamheid & MVO

Mondelez ontdoet zich van onnodige verpakkingen en calorieën

Voedingsmiddelenbedrijf Mondelez zet zich vol in om zijn productportfolio verantwoord te maken. Niet alleen door de hoeveelheid calorieën te verminderen, maar ook door kleinere portieverpakkingen en etikettering. Een prioriteit zijn de zogeheten ‘Well-Being’ snacks (verantwoorde snacks).

Dit blijkt uit het Global Progress Report 2016 van het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf.

Portiegrootte

Een prioriteit voor Mondelez zijn de zogeheten ‘Well-Being’ snacks (verantwoorde snacks). Zo zijn 39% van de snacks als individuele porties verpakt. Hiermee loopt het voedingsbedrijf voor op het schema van 2020 waar het doel was om het percentage van 25% te halen.

Verzadigd vet en zout

Ook gaat de onderneming  voor haar algehele portfolio het voedingsprofiel van producten verbeteren. Zo groeide het aantal volkorenproducten in 2016 met 25% en tegelijkertijd daalde de hoeveelheid zout met 5% en verzadigd vet met 6%. Ook zijn alle voedingswaarden van Mondelez-merken op de voorkant van het etiket weergegeven.

Niet alleen verbeterde de productsamenstelling van voedingsmiddelen, ook op het gebied van duurzaamheid wist Mondelez slagen te maken. Het meest opvallende resultaat was de reductie van 43300 kubieke ton verpakkingsmateriaal in 2016. Daardoor bereikte Mondelez al twee derde van zijn verpakkingsreductiedoel voor 2020.

Cacao en eieren

Mondelez zorgde er vorig jaar verder voor een beter bereik van zijn duurzame cacao-inkoopprogramma Cocoa Life. Twintig procent meer boeren dan in 2015 konden hier gebruik van maken. Het totaal komt daardoor uit op 92000 agrariërs uit 861 gemeenschappen.

In Noord-Amerika en de Europese Unie wil Mondelez in respectievelijk 2020 en 2025 alleen nog maar vrije uitloopeieren gebruiken in zijn producten. Momenteel geldt dit voor 15% van de gebruikte eieren in beide werelddelen.

CO2-uitstoot en waterreductie

Het verminderen van de koolstofdioxide-uitstoot vormt een belangrijk aandachtspunt van Mondelez’ duurzaamheidsagenda. Wereldwijd stootten de fabrieken van de multinational vorig jaar 7% minder uit.
Meer in het oog springend was de waterreductie die het bedrijf wist te bereiken. Op locaties waar waterschaarste heerst, daalde het verbruik in 2016 met 18%.

Verantwoorde snacks

In de toekomst zal Mondelez nog meer inspelen naar de drang van consumenten naar verantwoorde producten. Zo moet in de toekomst 15% van de omzet komen uit snackopties met minder dan 200 calorieën.
Daarnaast maakt het bedrijf er werk van om zijn tien ‘verantwoorde merken’ sneller te laten groeien dan de rest van het assortiment. Tegelijkertijd is verbetering van het voedings- en ingrediëntenprofiel van deze merken een belangrijke missie. 

Reageer op dit artikel