nieuws

Over enkele jaren Belgische Noordzeemosselen bij Colruyt

Duurzaamheid & MVO

Over enkele jaren Belgische Noordzeemosselen bij Colruyt

De eerste Belgische “Noordzee Aquacultuur” mosselen zijn dinsdag 18 september geproefd én erg lekker bevonden. Met de opgedane kennis komt een geïntegreerde “zeeboederij” in beeld. Colruyt wil de mosselen in de toekomst vermarkten onder haar Boni-merk.

De mosselen werden bovengehaald uit de testzone aan de Belgische kust. Deze Belgische mossel heeft met 36% tot 39% een hoger vleesgehalte dan andere gangbare mosselen, en kwam als bijzonder smaakvol uit de smaak- en gebruikstesten van Colruyt Group. Nancy Nevejan van het Laboratorium voor Aquacultuur & ARC van UGent voegt toe: “Bovendien valt het op dat deze mosselen bijzonder snel groeien: op 12 maanden bereikten ze een volwaardig formaat, terwijl de Zeeuwse bodemmosselen doorgaans 18-20 maanden nodig hebben”.

Geïntegreerde zeeboerderij

Er zijn zeer positieve resultaten genoteerd van het aantal mosselen dat zich hecht aan de kweeksystemen. Met de opgedane kennis ziet de toekomst er veelbelovend uit voor de partners in de Noordzee om een geïntegreerde “zeeboerderij” en nieuwe economische activiteiten op te starten. “Alle voorbereidingen werden daarom genomen om in het Marien Ruimtelijk Plan – ten vroegste in 2020 – opgenomen te worden qua locatie. Nu wordt gekeken naar de verdere stappen die nodig zijn om dit verder te verwezenlijken, en om dit gebied te laten erkennen als een geclassificeerd schelpdierproductiegebied”, aldus Willy Versluys van Brevisco bvba. 

Boni Selection

De uiteindelijke bedoeling is om deze Belgische mossel te vermarkten onder Boni Selection, het (t)huismerk van Coluyt Group. Stefan Goethaert, Algemeen Directeur Colruyt Group Fine Food: “Wij geloven dat er zeker een markt is voor Belgische mosselen. Van zodra opschaling een feit is kan dit product in de markt gezet worden, maar gezien we nu nog in een innovatieproject zitten met een proof-of-concept, kan dit nog even duren. Veel zal ook afhangen van het Marien Ruimtelijk Plan. Een commercialisering is met andere woorden zeker nog niet voor nu, maar de toekomst ziet er alvast veelbelovend uit”. 

 

Reageer op dit artikel