nieuws

Boerenbond: AH-actie ‘1+2 gratis’ een stap te ver

Duurzaamheid & MVO

Boerenbond: AH-actie ‘1+2 gratis’ een stap te ver

Boerenbond dringt aan op een wettelijke beperking op onredelijke prijspromoties naar Frans voorbeeld en deelt de ongerustheid van Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van de zelfstandige supermarkten rond de ‘1+2 gratis’ promotie actie van Albert Heijn (AH).

De ‘1+2 gratis’ promotie actie lijkt volgens Boerenbond op het eerste zicht gunstig voor de consument, maar is het in werkelijkheid niet. De rekening om deze ongezonde prijzenslag vol te houden en te winnen zal voorgelegd worden aan de leveranciers. Toegeven is zoeken naar efficiëntiewinsten – lees in hoofdzaak schaalvergroting – en druk zetten op de eigen leveranciers. Dan komen boeren en tuinders in het vizier. Ook hen rest vaak niet meer dan schaalvergroting en standaardisering als antwoord, aldus Boerenbond. De concurrentie rest te volgen en zo mogelijk te overtreffen, wat enkel grote groepen aankunnen.

Moordende concurrentieslag

‘’Een moordende concurrentieslag doorheen de keten die leidt tot concentratie, uniformiteit en minder toegankelijk aanbod. In de winkelkar zal zich dat uiteindelijk vertalen in een verarming van het aanbod op alle vlak dat minder dicht bij huis ligt en uiteindelijk hogere prijzen. Want hoe minder aanbieders, hoe minder gezonde onderlinge concurrentie die op lange termijn prijzen scherp houdt, ‘’ stelt Sonja De Becker, voorzitter Boerenbond.

Duurzaamheid onder druk

De druk op de marges en de focus op kostenefficiëntie ontneemt volgens de boerenorganisatie ook alle ruimte die nodig is om te investeren in wat de samenleving zegt belangrijk te vinden zoals ecologisch en diervriendelijke productie. Alleen een keten gebouwd op eerlijke prijzen en redelijke marges kan inspelen op de duurzaamheidsuitdaging waar we samen voor staan. De prijzenoorlog die AH met deze promotie ontketent is maatschappelijk onverantwoord.

Frankrijk

‘’Frankrijk heeft wettelijk paal en perk gesteld aan onredelijke promoties. Als onze ketenpartners hun engagement rond het samen streven naar een duurzame ontwikkeling van de gehele keten door onverantwoorde stuntprijzen denken te kunnen invullen, is het dringend tijd dat ook de Belgische wetgever zich buigt op het trekken van redelijke grenzen,’’ besluit voorzitter De Becker.

AH Traditie

AH heeft een lange traditie in het verleggen van de grenzen in de prijzenslag tussen supermarktketens op de Belgische markt. De mix is duidelijk: leveranciers onder druk zetten en klanten lokken met ongeziene promoties. Ze deelden eerder reeds eenzijdig mee aan al hun leveranciers dat AH de aankoopprijs met 2 procent zou verlagen. Na de fusie tot Ahold Delhaize eiste AH opnieuw kortingen van zijn leveranciers. AH introduceerde jaren gelden als eerste het concept ‘1+1 gratis’ op de Belgische markt. Hun nieuwe promotie gaat nu nog een stap verder tot ‘1+2 gratis’. “De stap té ver!”, besluit Boerenbond.

Afbeelding: www.jegeldterug.be 

 

Reageer op dit artikel