nieuws

Carrefour en Westvers versterken samenwerking

Duurzaamheid & MVO

Dankzij haar partnerschap met Westvers versterkt Carrefour de verdere ontwikkeling van de blockchain, de traceerbaarheid en de ontwikkeling van kwaliteitsketens die de inspanningen van de kleine Belgische producenten waarderen en die leiden tot kwaliteit voor de consument

Carrefour en Westvers versterken samenwerking

De samenwerking met Westvers (Westvlees) maakt het Carrefour mogelijk om te voldoen aan de vraag naar biologische producten, die in België in 10 jaar tijd verdubbeld is. De Belgen hechten veel belang aan de kwaliteit van het vlees en de biologische landbouw heeft hun voorkeur. Carrefour is zich ervan bewust dat de vraag blijft groeien en wil haar klanten kwaliteitsproducten aanbieden.

Kleine producenten ondersteunen

Het vlees dat in het atelier van Westvers wordt verwerkt en verpakt, is hoofdzakelijk afkomstig van kleine lokale producenten die door Carrefour worden ondersteund. Westvers en Carrefour promoten de traceerbaarheid van producten via de blockchaintechnologie. Consumenten kunnen het vlees tot aan haar geboorte traceren en de afgelegde afstand ervan achterhalen door de QR-code op de verpakking te scannen. De traceerbaarheid van producten maakt het mogelijk de voedselveiligheid te versterken.

Vermindering van de CO2-uitstoot

De centralisatie van alle activiteiten in één enkele werkplaats en de rationalisatie van de logistieke stromen zullen een positieve impact hebben op het milieu en de planeet. Deze nieuwe organisatie zal het transport per vrachtwagen aanzienlijk beperken en de CO2-uitstoot verminderen. Het verminderen van de CO2-uitstoot maakt deel uit van de inspanningen van Carrefour voor onze planeet. Zo heeft Carrefour België haar CO2-uitstoottussen 2010 en 2018 al met 78% verminderd.

Minder verpakkingen door nieuwe technologieën

Zoals vermeld in actie 11 van Act For Food wil Carrefour haar milieu-impact verminderen door de verpakking van haar 11.000 eigen merkproducten te verminderen en door het recycleren van materialen te stimuleren. De centralisatie van de productie op één locatie maakt het mogelijk om aanzienlijk te investeren in nieuwe verpakkingstechnologieën. Zoals onlangs aangekondigd is het biologische vleesassortiment al verpakt in recycleerbare kartonnen verpakkingen.

Met respect voor het dierenwelzijn

Het atelier van Westvers wordt erkend als een van de modernste in België en zelfs op internationaal niveau. Het management besteedt veel aandacht aan dierenwelzijn door middel van een duidelijke beleid en concrete praktijken. Enkele jaren geleden, en lang voordat minister Ben Weyts het verplicht stelde, installeerde Westvers al camera’s om ervoor te zorgen dat haar beleid en praktijken werden toegepast.

Foto: Guillaume de Colonges – CEO Carrefour Noord- en Oost-Europa en Jos Claeys – CEO Westvlees

 

 

Reageer op dit artikel