nieuws

Mondelēz International gaat voor 100% Cocoa Life 

Duurzaamheid & MVO

Mondelēz International gaat voor 100% Cocoa Life 

Het duurzaamheidsprogramma Cocoa Life zal tegen 2025 100 procent van het cacaovolume leveren voor de verschillende chocolademerken van Mondelēz International. Vandaag is 43% van de chocolade al voorzien van het Cocoa Life-logo, waaronder Côté d’Or, Milka, Oreo en Cadbury Dairy.

Côté d’Or, de favoriete chocolade van België, is het vlaggeschip van het Cocoa Life-programma, want het merk kreeg in 2015 de primeur om het Cocoa Life-logo te dragen.

Samenwerking

Mondelēz International kan niet op haar eentje een wijdverbreide verandering in de hele cacaotoeleveringsketen bereiken.

“Successen kunnen niet behaald worden door alleen te handelen. Daarom zijn we bezig met het opbouwen van een beweging voor een blijvende verandering en passen we een holistische benadering toe door middel van productieve, collaboratieve partnerschappen. We hopen dat onze sterke resultaten bemoedigend werken om meer leden uit de sector te inspireren om een geïntegreerde aanpak te implementeren en zo hun impact te verbreden”, zegt Dirk Van de Put, CEO bij Mondelēz International.

Collectieve actieplatformen

Daarom neemt het bedrijf het voortouw in zogenoemde collectieve actieplatformen, waarbij het haar krachten bundelt met collega-bedrijven en andere belanghebbenden:

  • Eind 2018 ondertekende Mondelēz International samen met minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo het ‘Beyond Chocolate’-charter voor duurzame Belgische chocolade. De nieuwe Cocoa Life-doelstelling tegen 2025 schrijft zich volledig in dit charter in.
  • Mondelēz International is de voorbije jaren op Europees niveau blijven hameren op het belang van een geharmoniseerde Europese wetgeving met betrekking tot due diligence (zorgvuldigheidsverplichtingen) op het gebied van mensenrechten in de Europese Unie. Concreet roept Mondelēz International de EU op om wetgeving aan te nemen om een gelijk speelveld te creëren waarin duurzame praktijken worden gestimuleerd.
  • In 2015 was Mondelēz International het eerste bedrijf dat het probleem van de ontbossing in de cacao-industrie op de agenda heeft gezet tijdens de COP21-top in Parijs en de eerste chocoladefabrikant die samenwerkingsovereenkomsten (MoU’s) ondertekende met de regeringen van Ghana en Ivoorkust. Mondelēz International neemt vandaag het voortouw in het internationale Cocoa & Forest Initiative (CFI) ter bescherming en herstel van bossen.

Cocoa Life Annual Report 2018

Het uitvoerige rapport Cocoa Life Annual Report 2018 geeft een diepgaand overzicht van de impact op het terrein sinds de opstart van het programma in 2012. De holistische aanpak van Cocoa Life kan concrete en hoopgevende resultaten op tafel leggen : het programma bereikt vandaag reeds 142.000 cacaoboeren en ondersteunt de ontwikkeling van 1.400 gemeenschappen, met een belangrijke rol weggelegd voor vrouwen.

Reageer op dit artikel