nieuws

Vijf praktijkvoorbeelden van circulariteit in de koffiebranche

Duurzaamheid & MVO

In de koffiebranche waren er de laatste jaren al veel ontwikkelingen op het gebied van technologie en duurzaamheid. Maar met circulariteit valt nog veel winst te behalen. Vijf praktijkvoorbeelden op een rij.

Vijf praktijkvoorbeelden van circulariteit in de koffiebranche

De koffiebranche kan nog stappen zetten op het gebied van circulair ondernemen, zo blijkt uit onderzoek van offerte.nl naar de laatste trends en ontwikkelingen in de branche.

Consumenten willen graag eerlijke producten. Daarom is circulariteit een van de belangrijke trends in de koffiebranche. Ofwel: oplossingen vinden voor voedselverspilling en materiaal hergebruiken. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens gebruik. Het uiteindelijke doel is zero waste en 100% duurzaam ondernemen. Vijf praktijkvoorbeelden:

1. Starbucks test beker-recycling

starbucksStarbucks is in elf vestigingen in Nederland gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. De bekers worden verwerkt tot nieuwe papierproducten.

In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land.

Starbucks biedt al langer 30 eurocent korting aan klanten die een herbruikbare beker meenemen. Ook worden zulke bekers voor twee euro in de vestigingen verkocht. Ook steeds meer barista’s starten dergelijke initiatieven. 

2. Tweede leven voor koffiedik

In de hele koffieproductieketen kan duurzaamheid worden doorgevoerd. De restanten die overblijven na het koffiezetten, kunnen een tweede leven krijgen. Het koffiedik kan op diverse manieren worden ingezet.

Zo verwerkt het bedrijf Coffee Recycling koffiedik tot biobrandstof. Door het om te zetten in eco-koffiebrikketten en bio-pellets zijn flinke besparingen op CO2-uitstoot mogelijk. De eco-koffiebriket is gemaakt van 25 kopjes koffie en bevat ongeveer 20% meer energie dan hout.

Elk jaar worden duizenden tonnen koffiedik verzameld bij koffiebars, bedrijven koffiebranderijen.

Daarnaast kan koffiedik worden gebruikt om te composteren. Partners van Gro-together verzamelen koffiedik. Gro-together gebruikt het koffiedik als meststof voor het kweken van oesterzwammen. Die worden weer gebruikt om producten van te maken.

3. Koffiemachines beter en slimmer

Koffiemachines worden steeds beter en slimmer door kunstmatige intelligentie. De komende jaren neemt het aantal apparaten op de markt verder toe. Die doen meer dan alleen koffie maken.

De smart koffiemachine biedt veel meer gebruiksgemak. Deze apparaten kunnen communiceren met bijvoorbeeld een smartphone of smartwatch. De machine is via wifi verbonden met internet en kan zo ingesteld worden met de smartphone dat er een kopje koffie op je staat te wachten op elk tijdstip van de dag.

4. Blockchaintechnologie neemt tussenschakels weg

blockchainKoffiemerk Token zet blockchaintechnologie in. Het bedrijf claimt dat ze de eerste zijn met volledige end-to-end blockchainkoffie. Ze gebruiken de technologie om de westerse koffiedrinker te verbinden met de mensen die hun bonen telen en branden.

De huidige koffieketen wordt volgens de initiatiefnemers gedomineerd door een handvol grote spelers die miljarden investeren in marketing, maar weinig tot niets in de boeren. Token laat met het blockchainsysteem zien wie wat verdient in iedere stap van de keten, waardoor onnodige tussenschakels zijn weg te nemen.

Consumenten kunnen met hun 50 eurocent naar het blockchainplatform KrypC Technologies en zelf beslissen waarin ze hun geld investeren. Ze kunnen ervoor kiezen om zelf korting te nemen op de koffie, geld te investeren in het merk Token of in de boerenfamilies die hun koffie produceren investeren.

5. Koffierobots maken koffie klaar

In San Francisco zijn er al een aantal vestigingen van Cafe X. Bij deze robotkoffiebars kun je koffie via een app bestellen. Vervolgens gaat een stel robotarmen aan de slag om de koffie te bereiden. Die is binnen een minuut klaar.

De consument hoeft alleen een viercijferige pincode in te voeren om zijn kop koffie op te pikken. De kans is vrij groot dat ook in Nederland over een paar jaar de koffie uit robothanden komt.

Auteur: Marthijn van Oostveen, Offerte.nl

Reageer op dit artikel