nieuws

Wereldwijde Top-10 frisdrankmerken in 2013

Economie & Bedrijven

Wereldwijde Top-10 frisdrankmerken in 2013

Volgens Canadean is de omzet van de wereldwijde frisdrankmarkt met minder dan 2% gegroeid tot 937 miljard Amerikaanse dollar in 2013. Ondanks deze kleine groei zijn Red Bull en Chinese frisdrankmerken in opkomst.

Top 10 frisdrankmerken 2013

1. Coca-Cola (TCCCC)

2. Pepsi-Cola (PepsiCo)

3. Sprite (TCCC)

4. Minute Maid (TCCCC)

5. Fanta (TCCC)

6. Red Bull (Red Bull Trading)

7. Kangshifu Tingyi Holding Corp.)

8. Gastorade (PepsiCo)

9. Lipton (Unilever)

10. 7-up (PepsiCo)

Chinese merken

De snelheid waarmee de grootste Chinese merken een wereldwijde topstatus behalen is ook te zien in de lijst. Kangshifu, een Chinees frisdrankmerk, had in 2013 een jaarlijkse gemiddelde groei van 19%. In 2013 schatte Canadean dat het Kangshifu-merk een waarde zou hebben van 10 miljard Amerikaanse dollar.

Energiedranken

Met een jaarlijkse groei van 7% sinds 2008 valt Red Bull (Red Bull Trading) op. Net achter de Chinese merken behoudt Red Bull een sterke positie. Ondanks de slechte economie zijn consumenten nog steeds bereid te betalen voor het imago van het drankje. Volgens Canadean had Red Bull in 2013 een waarde van 10 miljard Amerikaanse dollar.

Monster Energy (Monster Beverage Group) heeft in 2013 meer omgezet mede door het aanbieden van een uitgebreid assortiment aan producten en smaken. Coca-Cola heeft laten weten aandelen te kopen van Monster Beverage Corp. Volgens de analisten van Canadean is het afwachten hoe het distributiesysteem van Coca-Cola de omzet van Monster zal beïnvloeden.

Lees ook op VMT online:
Frisdrank voor volwassenen
Yeau! Frisdrank met het Vinkje

Reageer op dit artikel