nieuws

Sligro kiest voor autonome groei in België

Economie & Bedrijven

Sligro kiest voor autonome groei in België

De komende jaren gaat het Nederlandse Sligro zich richten op autonome groei in België en de opstart van twee voedingsgroothandelsvestigingen in Vlaanderen. De eerste zou in het najaar van 2016 worden geopend.

Op basis van marktonderzoek concludeert Sligro dat er kansen liggen om in België, met een combinatie van zelfbediening en bezorging, een positie te verwerven. De Sligro 3.0 merkstrategie vormt het uitgangspunt, maar die op elementen worden aangepast aan de Belgische markt. 

Business case

Onder leiding van onze landendirecteur België is reeds een gedetailleerde business case opgesteld die de komende tijd door een breed team van Sligro-collega´s verder zal worden uitgewerkt en geoperationaliseerd. De verwachting is dat drie jaar na opening van de eerste vestiging  winst wordt gemaakt. Uiteindelijk wil Sligro doorgroeien naar een vergelijkbaar rendement als dat in Nederland. 

Centrale backoffice in Nederland

Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van de centrale systemen en backoffice in Nederland, dat veel synergiekansen biedt, laat Sligro weten. Daarnaast richt de groothandel voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België in waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden. 

Sligro Food Group

Sligro Food Group bestaat uit foodretail- en foodservicebedrijven, die zich direct en indirect richten op de markt van de etende mens. Dit geschiedt bij Foodservice als groothandel en bij Foodretail als groothandel en detaillist. 

Food Service

Foodservice richt zich als Nederlands marktleider met een landelijk netwerk via zelfbediening en bezorging op horeca, recreatie, cateraars, grootverbruikers, bedrijfsrestaurants, pompshops, het midden- en kleinbedrijf, retailbedrijven en de institutionele markt. Zelfbediening beschikt daartoe over 47 Sligro Zelfbedieningsgroothandels. Bezorging heeft 9 bezorgvestigingen. In de institutionele markt opereren wij onder de naam Van Hoeckel. 

Foodretail

De foodretailactiviteiten bestaan uit circa 130 EMTÉ full service supermarkten, waarvan er 30 door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd.

Reageer op dit artikel