nieuws

“De motor om succesvol te innoveren zit in de communicatie”

Economie & Bedrijven

“De motor om succesvol te innoveren zit in de communicatie”

The Forge, een spin-off van de Universiteit Gent, wil een brug slaan tussen wetenschappelijke kennis over innovatie en de bedrijfswereld. Een van de diensten van het in Mechelen gevestigde bedrijf is een interactief innovatiespel om die verzamelde kennis op een speelse manier te verspreiden. “De motor om succesvol te innoveren zit in de communicatie”, zegt Professor Frederik Anseel van de vakgroep Personeelsbeleid-, Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de UGent.

Hoewel ‘innovatie’ opgang maakt als buzzword, is het niet altijd even duidelijk is wat het nu juist betekent, of hoe je innovatie stimuleert in bedrijven. En dat terwijl er bijzonder veel degelijk wetenschappelijk onderzoek is dat inzicht, tests en technieken opleverde om innovatie te meten en te stimuleren. Om die kennis naar de ondernemerswereld te brengen, werd The Forge opgericht. De onderneming wil bedrijven begeleiden bij hun innovatieprocessen.

Innovatie als spel

The Forge is voortgesproten uit de VIGOR-onderzoeksgroep, die vier jaar lang zelf onderzoek naar innovatie verrichtte en de wetenschappelijke kennis rond innovatie in kaart bracht. Een van de diensten van The Forge is een interactief innovatiespel om die verzamelde kennis op een speelse manier te verspreiden.

Start-up oprichten als spel

Voor het spel moeten deelnemers zelf een start-up oprichten en worden ze met enkele uitdagingen geconfronteerd om innovatie te stimuleren in hun eigen bedrijf. De spelers krijgen telkens enkele mogelijke beslissingen voorgeschoteld om innovatie te stimuleren, waarvan er telkens één de beste keuze is volgens de huidige wetenschappelijke kennis. Spelers die de juiste keuzes maken kunnen hun bedrijf verder uitbouwen. De vragen/cases die voorgelegd worden, bundelen de belangrijkste wetenschappelijke bevindingen rond innovatie en zetten een paar misverstanden recht, die ook in de praktijk voorkomen.

“De motor van innovatie is communicatie”

Professor Frederik Anseel van de vakgroep Personeelsbeleid-, Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de UGent steunt de samenwerking: “De motor om succesvol te innoveren zit in de communicatie. Dat The Forge daarop focust, is cruciaal. Zulke samenwerkingen zijn ook belangrijk voor de Universiteit Gent, om ons nut voor de bedrijfswereld te onderstrepen.”

Innovatie géén hol begrip

Michaël Van Damme, die The Forge mee heeft opgericht, is tevreden over de samenwerking met de UGent: “We willen vermijden dat innovatie een hol begrip wordt en de term opnieuw de inhoud geven die ze verdient. Met deze samenwerking tonen we datacademisch onderzoek wel degelijk praktisch toepasbaar is in de bedrijfswereld. Bedrijven hoeven dus niet opnieuw het warme water uit te vinden, maar kunnen nu meegenieten van bestaande, onderbouwde inzichten, metingen en technieken.”

Reageer op dit artikel