nieuws

Foodpolis biedt bedrijven toegang tot Aziatische markt

Economie & Bedrijven

Foodpolis biedt bedrijven toegang tot Aziatische markt

Voor internationale bedrijven biedt het Zuid-Koreaanse foodcluster FoodPolis toegang tot de Aziatische markt. Dit door de centrale en lokale overheid gesteunde initiatief moet bovenal de Koreaanse foodindustrie een impuls geven. De Tjechische bierbrouwerij Praga Brewerie zal zich hier alvast binnen een jaar vestigen.

Voor internationale bedrijven biedt het Koreaanse foodcluster FoodPolis toegang tot de Aziatische markt. Dit door de centrale en lokale overheid gesteunde initiatief moet bovenal de Koreaanse foodindustrie een impuls geven. De Tjechische bierbrouwerij Praga Brewerie zal zich hier alvast binnen een jaar vestigen.

De cijfers voor Foodpolis zijn indrukwekkend: 2,32 miljoen vierkante meter waar 450.000 m2 is gereserveerd voor buitenlandse foodbedrijven. De investering is 434 miljoen euro. In 2016 moet het park compleet zijn. Het science park wordt gebouwd in Iksan in de provincie Noord Jeolla, ruim 2 uur van de hoofdstad Seoul. De locatie is gekozen vanwege de logistieke voordelen. Het terrein is in de buurt van 5 havens en 5 luchthavens. Bovendien is het ministerie van landbouw in de buurt net als onderzoeksinstituten op het gebied van landbouw. In Iksan is rijst de belangrijkste gewas dat wordt geteeld. Daarnaast komen daar ook onder andere tomaten, zoete aardappelen en champignons vandaan. De plek waar het Foodcluster momenteel wordt gebouwd, werd voorheen gebruikt voor rijstproductie.

Meer dan 50 handelsovereenkomsten

“Noordoost Azië is een enorme markt”, legt Lee Ju-Myeung, directeur-generaal beleid foodindustrie bij het ministerie voor Landbouw, Voeding en Plattelandszaken, uit. “Het inkomen van de Chinezen stijgt en daarmee ook de vraag naar kwalitatief beter voedsel. En Japan importeert meer voedsel sinds de nucleaire crisis van een aantal jaar geleden,” aldus Ju-Myeung. Zuid-Korea heeft met meer dan 50 landen handelsovereenkomsten gesloten, waarvan die met China de grootste in zijn soort is geeft de directeur generaal aan. Deze handelsovereenkomsten bieden volgens de organisatie achter Foodpolis internationale bedrijven de mogelijkheid om te exporteren naar deze landen waaronder China, Japan en natuurlijk ook Korea zelf. De oprichters haalden hun inspiratie van andere Europese foodparken zoals die rond Wageningen, Emilia Romagna in Italië en Napa Valley in de Verenigde Staten. Het verschil met deze voorbeelden is dat Foodpolis door de overheid wordt gestuurd.

Belastingvoordelen

Internationale bedrijven die investeren in Foodpolis kunnen belastingvoordelen tegemoet zien. Diverse bedrijven hebben al een aanvraag ingediend. Een is al goedgekeurd: Praga Brewery, een Tsjechische bierproducent zal zich vestigen op het Koreaans foodpark in oktober 2016. Het bedrijf wil zijn bier in Korea introduceren.

Koreaanse Foodtrends

De foodtrends in Korea zijn onder andere de groei van 1-persoonshuishoudens die een hoge kwaliteit voedsel eisen. Een andere trend is de groeiende groep oudere mensen die baat kunnen hebben bij functional food. De uitdagingen van de Koreaanse voedingsmiddelenindustrie is het aandeel van food in de economie te verhogen. “Het aandeel dat de Koreaanse voedingsmiddelenindustrie heeft in de totale industrie is 5 procent. In Japan is dat 12% en in de Verenigde Staten 15%.” Daarnaast zijn de meeste bedrijven middelgroot tot klein. “Via Foodpolis willen we de r&d van vooral deze kleine bedrijven versterken. Foodpolis moet voor hen een springplank zijn voor groei en export”, aldus Ju Myeung.

Onderzoekscentra

Op het food science park zullen ook zes onderzoekscentra worden gevestigd. Het betreft drie technologische centra met food functionaliteit, kwaliteit&veiligheid en verpakken als onderwerp. Daarnaast komt er een pilot plant voor producttesten, een incubatiecentrum waar bedrijven productieplant kunnen huren en een support agency die ondersteuning biedt aan bedrijven en de r&d-centra.

Reageer op dit artikel