nieuws

Nieuwe FEVIA voorzitter vraagt pragmatisme en overleg van overheid

Economie & Bedrijven

Nieuwe FEVIA voorzitter vraagt pragmatisme en overleg van overheid

De nieuwe FEVIA voorzitter Jean Eylenbosch roept de overheid op om samen met de voedingsindustrie werkgelegenheid te creëren en pragmatische oplossingen uit te werken voor uitdagingen als zwerfvuil en obesitas. “We moeten inzetten op kwaliteit en innovatie: daarmee kunnen we de export van Belgische voeding stimuleren en werkgelegenheid in ons land houden.”

De nieuwe FEVIA voorzitter Jean Eylenbosch wil daarbij verder bouwen op het werk van zijn voorganger Bernard Deryckere en met het merk Food.be de fierheid op Belgische voeding uitstralen.

Met “Food.be. Small Country. Great Food” slaagde de voedingsindustrie er in om de Belgische voeding nadrukkelijk op de kaart te zetten in binnen – en buitenland.

Eerste industriële sector

“We waren al de eerste industriële sector van het land, maar door Food.be worden we nu ook als dusdanig erkend,” aldus aftredend voorzitter Bernard Deryckere. “Met Food.be tonen we in het buitenland hoe fier we zijn op onze voeding, zoals onlangs op de wereldtentoonstelling in Milaan. In het Belgisch paviljoen, dat gemiddeld 15.000 bezoekers per dag trok, werden dagelijks 1 ton Belgische frieten en 750 liter Belgisch bier verkocht.”

Complexe uitdagingen aanpakken vanuit een overlegmodel

Naast verdere groei wil de nieuwe voorzitter van FEVIA ook van overleg een speerpunt maken. De voedingsindustrie moet betrokken worden in gecoördineerde oplossingen om jobs in ons land te houden en maatschappelijke uitdagingen samen aan te pakken. Eylenbosch: “In dit kleine land kunnen we complexe uitdagingen als zwerfvuil en obesitas alleen aanpakken vanuit een overlegmodel. Ik wil de hand uitsteken naar onze overheden om het gesprek aan te gaan in elk van die dossiers. Het is pas wanneer je alle stakeholders rond de tafel brengt en een gezamenlijk plan uitdoktert dat je echt resultaten kunt boeken.“

Zoutreductie als voorbeeld

De zoutreductie, waarbij er een gezamenlijk plan was tussen de overheid, de industrie en de distributie, is een goed voorbeeld daarvan. In enkele jaren tijd consumeert de burger 10% minder zout via een geleidelijke daling van het zoutgehalte in de Belgische voedingsproducten.

Pragmatische aanpak

De nieuwe voorzitter van FEVIA pleit ook voor een pragmatische aanpak op maat van een klein land als België. “We moeten goed beseffen dat we in België werken en leven. De tagline van Food.be is niet toevallig “Small country. Great food“: ons land is noch een eiland, noch een reus. Het is slechts een confettistipje op een grote wereldkaart. We moeten dus realistisch blijven en beseffen dat onze buitenlandse concurrenten aan onze deur staan.” aldus Jean Eylenbosch

Reageer op dit artikel